כפי שזה נראה, עבודה מהבית תלווה אותנו שנים רבות.
יש סיכוי טוב שנמשיך לעבוד במודלים של עבודה היברידית וכנראה יהיו תקופות שנהיה חייבים לעבוד מהבית. לפחות כל עוד הקורונה איתנו.
כדי להצליח לעבוד מהבית ביעילות לאורך זמן מומלץ להשקיע בבניית עמדת עבודה נוחה וארגונומית. כזו שתסייע להפחית את העומס על הגב התחתון, הצוואר, חגורת הכתפיים, מרפקי וכפות הידיים. ובנוסף, תעזור להפחית עייפות ועומס על העיניים.
מניסיוני כיועץ ארגונומי, ברוב הבתים לצערי פינת העבודה כמעט ולא קיימת. ואם קיימת, תוכננה ללא דגש על הנוחות אלא רק לפי העיצוב.
במאמר הזה אשתף טיפים, הנחיות ודגשים שיעזרו לכם לבחור ריהוט שמתאים לכם, וליצור עמדת עבודה מנצחת בבית.
תוכן עניינים
האתגרים השונים בעבודה מהבית
עבודה מהבית מאלצת אותנו להתמודד עם אתגריים חברתיים, רגשיים, משפחתיים, פיזיים ועוד. אחד הלבטים המשמעותיים ביותר בעבודה מהבית קשור לעמדת העבודה הביתית.
הסוגיות מתחילות בבחירת חלל עבודה בבית שיאפשר מקום נוח ושקט לעבוד בו, ומצד שני להתחשב בבני המשפחה הנוספים. גם הם זקוקים לעיתים לעמדת עבודה, שיעורים, משחקים ועוד.
הבחירה היכן למקם את עמדת העבודה בבית לא פשוטה וקשורה לגורמים רבים, כגון: נקודות חשמל, אינטרנט, מיזוג, אוורור, תאורה, חשיפה לאור מבחוץ, שטח החלל, פרטיות או בחלל משותף עם שאר בני המשפחה.
מעבר לכך, יש גורמים נוספים שיכולים להקשות עוד יותר. למשל: האם הדירה קטנה מידי, האם לערוך שיפוץ ולשנות דברים בבית, האם נחזור לעבוד מהמשרדים וכל ההשקעה הכספית בעיצוב עמדת העבודה בבית תרד לטמיון?
וגם אחרי שכבר החלטנו על חלל העבודה בבית, ההתלבטות ממשיכה בבחירת כיסא חדש ובאיזה תקציב, האם להישאר עם כיסא קיים, איך יודעים לבחור את הכיסא הנכון, השולחן הנכון ושאר הציוד הנלווה כגון: מקלדת, עכבר, מסך מחשב ועוד.
אז איך לבנות עמדה ביתית מנצחת? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם.
איך לבחור שולחן עבודה לבית?
רבים מאיתנו משקיעים מחשבה רבה ברכישת כיסא ארגונומי, בודקים את איכות הכיסא, מוודאים שהכיסא מתאים לגודל שלנו, לוקחים בחשבון את יכולות הכיוון שלו ועוד.
אולם, בכול הקשור לבחירת שולחן המצב שונה לגמרי.
כיועץ ארגונומי אני נתקל בהרבה משתמשי מחשב שמשתמשים בשולחן שכבר קיים בבית. לעיתים עובדים על שולחן בסלון או שולחן מאולתר וגם כשרוכשים שולחן חדש, בדרך כלל בוחרים שולחן מעוצב, שלא תמיד מסתדר עם הנוחות הארגונומית.
הפרמטרים הארגונומיים החשובים בבחירת שולחן עבודה:
#1 – גובה שולחן העבודה
גובה סטנדרטי של שולחן עבודה נע בין 72 ס"מ ל-75 ס"מ, וכמובן – זה מתשנה בהתאם לגובה שלכם בצורה הבאה:
- משתמשי מחשב שגובהם מעל 185 ס"מ, לרוב נזקקים לשולחן גבוה מ 75 ס"מ
- משתמשי מחשב שגובהם נמוך מ 160 ס"מ, לרוב נזקקים לשולחן נמוך מ 72 ס"מ.
- משתמשי מחשב שגובהם בין 160 ס"מ עד 175 ס"מ, לרוב שולחן בגובה 72 ס"מ יהיה נוח עבורם.
- משתמשי מחשב שגובהם בין 175 ס"מ עד 185 ס"מ, לרוב שולחן בגובה 75 ס"מ יהיה נוח עבורם.
*שימו לב: גובה שולחן שלא מותאם (גבוה או נמוך מידי) יגרום להרמת כתפיים בזמן הקלדה ולעומס על חגורת הכתפיים והצוואר או לכיפוף ורכינה לעבר השולחן שעלול לגרום לכאבי גב.
#2 – עומק שולחן העבודה
עומק שולחן מינימאלי לעבודה בריאה הינו 70 ס"מ.
- במידה ועומק השולחן קטן מ-70 ס"מ, יהיה קשה לתמוך עליו את אמות הידיים בצורה מלאה מבלי לשבת קרוב מדי למסך.
- ישיבה ללא תמיכה לאמות הידיים עלולה להעמיס על חגורת הכתפיים, הצוואר והגב התחתון.
#3 – עובי השולחן
עובי שולחן מומלץ הינו עד 3 ס"מ. עובי שולחן גדול מ- 3 ס"מ לרוב יגרום למשענות הידיים להתקע בשולחן ולא יאפשר כיוון גובה ישיבה נכון.
#4 – שפת שולחן
מומלץ ששפת השולחן תהיה מעוגלת ולא חדה. שפת שולחן חדה תגרום ללחץ מתמשך על שורשי כפות הידיים בזמן הקלדה ושימוש בעכבר.
#5 – אורך השולחן
משטח העבודה אמור לאפשר ישיבה פרונטלית ללא הפרעות לרגליים.
- מגירות וארונות בצד השולחן במידה והם משאירים מקום קטן מ 80 ס"מ לעבודה יגרמו לתנוחות עבודה לא נוחות וקושי בשינוי תנוחות ישיבה.
- במידה וסוג העבודה שלכם מחייב עבודת ניירת וקלסרים, מאוד מומלץ להשתמש בשולחן ארוך ורחב שיאפשר עבודה נוחה.
#6 בחירת סוג השולחן
האם לבחור בשולחן רגיל (עם רגליים שניתן לכוון את גובהם) או שולחן מתכוונן בגובה (חשמלי או ידני)? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור:
- שולחן מתכוונן בגובה יאפשר לכם לקבוע את גובה הישיבה במדוייק.
- שולחן מתכוונן מאפשר לאנשים שגובהם פחות מ-160 ס"מ להנמיך את השולחן לגובה שהוא פחות מהסטנדרט (72-75 ס"מ).
- שולחן מתכוונן בגובה יאפשר לכם גם לשלב ישיבה ועמידה ובכך להפחית את העומס על הגב התחתון.
כפי שאתם רואים יש כל כך הרבה פרמטרים ארגונומיים המשפיעים על בחירת השולחן. לכן, הקדישו מחשבה לפני רכישה, ותגיעו לחנות הרהיטים עם הנתונים המדוייקים שאתם צריכים (ולא על פי הפרמטרים שהמוכר בחנות יכתיב לכם).
איך לבחור כיסא מחשב לבית?
ישנם שלושה פרמטרים בסיסים שכדאי להתייחס אליהם:
- התאמה אישית למידות המשתמש
- התאמה אישית לשולחן העבודה
- תכונות הכיסא
#1 – התאמה אישית למידות המשתמש
נניח שאין לכם בעיה תקציבית, לא בהכרח הכיסא היקר יהיה המתאים עבורכם. כיועץ ארגונומי, אני נתקל באינספור מקרים שחוסר מודעות ארגונומית הובילה לרכישה לא מתאימה של כיסא.
עומק מושב סטנדרטי של כיסא – 45-50 ס"מ (רוב הכיסאות מיוצרים בטווח הזה) לרוב, יתאים למשתמשי מחשב שגובהם בין 160 ס"מ – 175 ס"מ.
- משתמשי מחשב שגובהם מעל 175 ס"מ רצוי שעומק מושב הכיסא יהיה גדול מ-50 ס"מ
- משתמשי מחשב שגובהם פחות מ-160 ס"מ רצוי שעומק מושב הכיסא יהיה קטן מ-45 ס"מ.
*הערה - הדרך הטובה ביותר לבדוק אם עומק המושב מתאים לכם, היא לשבת עם הישבן צמוד למשענת הגב ולהקפיד שיהיה מרווח של 4 אצבעות בין החלק האחורי של הברך לקצה המושב. כמו כן, מומלץ למשתמשי מחשב עם אגן צר או רחב מהממוצע לבחור מושב כיסא בעל רוחב תואם.
משענת גב הכיסא – הקפידו לבחור כיסא שמשענת גב הכיסא מגיעה לקו השכמות.
בוכנת גובה הכיסא – טווחי המקסימום והמינימום של גובה הישיבה שונים מכיסא לכיסא, רצוי לבדוק במיוחד את הגובה המקסימלי שהכיסא עולה (גובה הישיבה הממוצע נע בין 45 ס"מ- 55 ס"מ) ולכן רצוי להימנע מכיסאות בעלי גובה מקסימלי לא מספק. אם אתם גבוהים מ-180 ס"מ הקפידו במיוחד לבדוק פרמטר זה.
#2 – התאמה אישית לשולחן העבודה
לאחר שהצלחנו למצוא כיסא שמתאים למידות גופנו, נותר לנו לוודא את התאמתו לשולחן העבודה. ללא התאמה קרוב לוודאי שלא נצליח להשיג נוחות עבודה מירבית. אלו הפרמטרים שחשוב לשים לב אליהם:
עומק שולחן – אם השולחן שלנו עומקו פחות מ-70 ס"מ, הפרמטר החשוב ביותר לבדוק בכיסא היא איכות משענות הידיים. לא ניתן בשולחנות שעומקם פחות מ-70 ס"מ להניח את אמות הידיים על שולחן העבודה והדרך היחידה היא להשתמש במשענות הידיים. אולם, אם עומק השולחן שלנו 70 ס"מ ומעלה ואתם אוהבים להניח את אמות היידים על השולחן, קחו בחשבון שאין צורך להשקיע בכיסא עם משענות ידיים איכותיות (יוזיל מאוד את מחיר הכיסא).
עובי השולחן – אם עובי שולחן העבודה שלכם מעל 3 ס"מ, קחו בחשבון שמשענות הידיים יתקעו בשולחן ולכן תצטרכו להניח את אמות הידיים שלכם על משענות הידיים של הכיסא.
#3 – תכונות הכיסא
משענות הידיים – במידה והגעתם להחלטה לפי הסעיפים הקודמים שאתם חייבים להניח את אמות הידיים על משענות הידיים של הכיסא, חשוב לבחור משענות ידיים שנקראות D3 או D4.
מה זה D4?
D4 מתייחס למשענות ידיים בעלות 4 מישורי התכווננות:
- למעלה ולמטה (1)
- אחורה וקדימה (2)
- זווית (3)
- פנימה והחוצה (4)
ברגע שיש את כול אפשריות הכיוון הללו, כמעט כל אחד יוכל למצוא את אזור הנוחות שלו בהתאם לרוחב חגורת הכתפיים שלו. לאנשים מעל גובה 180 ס"מ מומלץ לוודא שמשענות הידיים עולות גבוה מספיק כדי לתמוך באמות כראוי.
יחד עם זאת, קחו בחשבון שמשענות ידיים D4 מייקרות מאוד את הכיסא.
מעבר לכך, הקפידו לבחור משענות ידיים רחבות, בעלות מבנה שטח פנים חלק (ללא נקודת לחץ על אמת היד).
*אזהרה - לא לרכוש כיסא עם משענות ידיים קבועות. אלו כיסאות מדגמים ישנים, איכות המשענות שלהם ברמה נמוכה מאוד ובנוסף הם יתקעו לכם בשולחן.
אם החלטתם שאתם מעדיפים להניח את אמות הידיים על השולחן, רכשו כיסא שניתן לפרק בקלות את משענות הידיים שלו במידה ותרצו, והקפידו שגובה המשענות במינימום שלהם יאפשר לכם להתקרב עם הכיסא מתחת לשולחן. משענות הידיים עוזרות להניח את האמות במצב של מנוחה מעבודת ההקלדה, בשיחת טלפון ועוד.
בכיסאות הזולים (בין 400₪ ל-1000₪) בדרך כלל מנגנון משענות הידיים נוטה להתקלקל מהר מאוד.
מנגנון החלקה – מאפשר להגדיל את עומק מושב הכיסא. מנגנון זה מתאים לשני משתמשי מחשב בגבהים שונים שמתחלקים בשעות שונות על אותו כיסא. אם רק אתם יושבים על הכיסא, פרמטר זה פחות משמעותי עבורכם.
משענת גב הכיסא – מעבר להתאמה אישית, יש להקפיד שיהיה לכם נוח לכוון את זווית משענת הגב, ישנם סוגים שונים של משענות (רשת, מרופדות, עולות ויורדות, משתנות לפי משקל הגוף ועוד). אין עדיפות לאף אחד מהמנגנונים, זה עניין של נוחות אישית.
תמיכת גב תחתון– ישנם שלושה סוגי תמיכת גב תחתון בכיסא:
- מנגנון תמיכת גב תחתון מתכוונן בגובה ולעיתים גם ברמת עוצמת התמיכה.
- תמיכת גב התחתון מובנית במשענת הכיסא, רצוי לוודא שהמשענת כולה יכולה להתכוונן בגובה.
- כיסאות עם גב רשת המתאימות את עצמם לגב המשתמש (הרשת מתאימה את עצמה לקימורי הגב).
אין המלצה גורפת לאף אחד מהסוגים. כיועץ ארגונומי, אני מתרשם שלרוב בעזרת האפשרות הראשונוה (מנגנון החלקה) ניתן להגיע לנוחות מירבית.
סוג הגלגלים של הכיסא – יש להקפיד לבחור את גלגלי הכיסא לפי סוג המשטח (שטיח, רצפה, פרקט ועוד).
חשוב לבחור את הכיסא לפי שלושת הפרמטרים שציינתי והכי חשוב, לאחר שרכשתם את הכיסא ללמוד טוב איך מכוונים ומתפעלים את כל תכונות הכיסא.
סיכום
הטיפים שציינתי לאורך המאמר יעזרו לכם להתאים את הריהוט לצרכים שלכם ולבנות משרד ביתי מדהים. יחד עם זאת, מומלץ להתייעץ עם יועץ ארגונומי בנושא בניית עמדת עבודה מהבית, לשים לב לכל הפרטים הקטנים ובעיקר לשים דגש על הנוחות וההתאמה האישית. בהצלחה!
מנכ"ל ארגו פור יו בע"מ. מקדם תוכניות בריאות ו-Well Being בחברות הייטק, תפעול ותכנון חדרי כושר בחברות הייטק. MPH בבריאות הציבור וחינוך גופני.
חובב טניס, מטקות וחדר כושר.