מתמיכה טכנית למפתח אוטומציה ואיש DevOps

מאמר איתי ששון
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב הייטקיסטים היא: “איך לעשות את המעבר לתפקיד שאני באמת רוצה?”

או במילים אחרות  – איך מתכננים מסלול קריירה שמוביל בסופו ל”עבודת החלומות”.

העניין הוא שבהייטק אין דרך אחת נכונה. 

נכון, יש את “הדרך המסורתית” להגיע לתחום, שכוללת שלבים כמו:

תואר רלוונטי (בדר”כ מדמ”ח או הנדסת תוכנה) > משרת סטודנט > משרה ג’וניור וכן הלאה…

אך בנוסף, יש לא מעט אלטרנטיבות להתפתח בתעשיה, שאולי לא כולם מכירים.

לאורך הכתבה אשתף את המסע שעברתי בתעשיה, במטרה שהניסיון שלי יעזור להייטקיסטים בתחילת הדרך, ויספק השראה למי ששואף להיכנס לתחום. 

*יחד עם זאת, לא כל דוגמה רלוונטית לכולם ולכן יש להפעיל שיקול דעת ואין לראות בכך המלצה חד משמעית. אגב, זה נכון לגבי כל המלצה שתקבלו:)

תוכן עניינים

קצת עליי

קוראים לי איתי, אני מפתח אוטומציה ואיש DevOps בחברת CathWorks. 

בניגוד למפתחים אחרים שעשו תואר, עבדו במשרת סטודנט בתחום והתקדמו משם, אני לקחתי מסלול קצת שונה.

הייתי סטודנט למדעי המחשב אך פרשתי מהלימודים בעקבות בעיה רפואית ולא סיימתי את התואר. את נקודת הפתיחה שלי בתחום התחלתי בכלל בתפקיד תמיכה. זו לא הייתה עבודה מעניינת במיוחד אבל במהלכה נחשפתי לכלים וטכנולוגיות שונות, והבנתי שאני רוצה להעמיק את הידע שלי ולעסוק בתחום בעתיד. 

בסעיפים הבאים אסביר איך התקבלתי למשרות בהן עבדתי לאורך הדרך, ואילו צעדים לקחתי כדי לקדם את הקריירה שלי ולהגיע לתפקיד שכיוונתי אליו. מקווה שזה יעזור לכם.

מה גרם לי להתעניין בפיתוח תוכנה מלכתחילה:

תמיד הייתה לי משיכה מסויימת לטכנולוגיה, זו גם הסיבה שבגלל התחלתי תואר בתחום. אך בסופו של דבר, 3 הגורמים העיקריים שמשכו אותי לתחום היו:

  1. השכר – אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בתחום מתגמל לעומת תעשיות אחרות
  2. אהבה לפתירת בעיות – מציאת פתרונות לבעיות יומיומיות באמצעות תכנות זו חוויה מאוד מספקת עבורי
  3. העבודה עצמה – אני מאוד אוהב להסתכל על תהליכים, ולמצוא דרך לייעל אותם והרגשתי שאוכל להביא את עצמי לידי ביטוי בתחום הזה

המסלול שלי בהייטק

מתמיכה למפתח אוטומציה
המסלול שלי בתעשייה (עד היום)

תפקיד #1 – נקודת פתיחה בתפקיד תמיכה טכנית 

טייטל: Support Tier 2 

ארגון: סטארטאפ שעוסק בהזמנות אונליין (שם הארגון חסוי)

הצעד הראשון שלי בתעשייה היה בתפקיד תמיכה (Support Tier 2) שדרש ידע מינימלי ב-SQL והיכרות עם ממשקי API. התקבלתי למשרה זכות העובדה שהיה לי ידע מסויים בטכנולוגיות האלו (ואנגלית טובה). מעבר לכך לא דרשו השכלה מסויימת או תואר.

התפקיד לא אתגר אותי במיוחד, בעיקר כי הוא כלל די הרבה עבודה שחורה. 

מצד שני, העבודה הזאת העמידה לרשותי כלים שעזרו לי לצבור ניסיון בכתיבת קוד ובסופו של דבר – סייעה לי להתקבל למשרת פיתוח.

כפי שציינתי, עיקר התפקיד כלל בעיקר עבודה שחורה. כלומר, להסתכל על ממשק וובי ולבצע עליו כל מיני פעולות כמו למשל: ביטול הזמנות, שליחה מחדש של קריאות API, בדיקה וניטור של מסדי נתונים. 

אני קורא לזה “עבודה שחורה” כי זה יכול להיות קצת משעמם וזה לוקח הרבה זמן, אבל מישהו צריך לעשות את זה כמובן.

על מנת לייעל את זמן העבודה שלי, כתבתי תהליכים אוטומטיים שיעשו את העבודה במקומי. לדוגמה, פעם אחת קיבלתי משימה לבטל 800 הזמנות. המשימה הייתה אמורה לקחת כ-5 שעות, אך במקום זאת השקעתי 20 דקות בכתיבה של תהליך אוטומטי שייעשה את זה בשבילי, ואותו תהליך סיים את המשימה בתוך כמה דקות. 

במקרה אחר, נדרשנו ללחוץ על כפתור בתוך זמן קצר מרגע שהגיעה הזמנה מסוימת. כדי לטפל בזה, כתבתי סקריפט שעושה את זה בשבילי.

כישורים (Skills) שרכשתי בתפקיד

לאורך התקופה שלי במקום העבודה רכשתי מיומנויות שמשמשות אותי עד היום כמו למשל: 

  • שימוש בכלים לניהול קוד כמו GIT ו- Version Control אחרים
  • שרתי SQL
  • GRAFANA (כדי להציג דברים שהרצתי)

תפקיד #2 – מפתח אוטומציה בחברה גדולה

טייטל: מפתח אוטומציה

ארגון: חברת תקשורת מוכרת 

התקופה שבה עסקתי בתמיכה עזרה לי להתקבל לעבודה בתור מפתח אוטומציה בחברת תקשורות גדולה. 

לא היה פשוט להתקבל למשרה הזאת (שתכלס הייתה משרת פיתוח הראשונה שלי), ולכן נעזרתי בחברת השמה ששיבצה אותי בתפקיד הזה.

איך נראה יום עבודה בתפקיד:

העבודה השוטפת הייתה לכתוב טסטים אוטומטיים לאתרי האינטרנט של החברה. מהר מאוד הבנתי שאין לי שם יכולת להתקדם, וזה לא שינה שכל הזמן הצעתי רעיונות לפרויקטים חדשים. 

עוד דבר שגיליתי די מהר היה שהתפקיד עצמו אכן היה מוגדר “מפתח אוטומציה”, אבל העבודה בפועל הייתה ברמה נמוכה, ולא באמת אפשרה לי לרכוש ניסיון בתחום ולהתקדם.

התפקיד שיעמם אותי והפריע לי שיש חוסר יעילות מטורף בתוך הארגון. זה כבר הגיע למצב שבשלב מסוים הייתי מסיים משימות של שלושה חודשים בשבוע אחד בלבד.

מצד שני, העבודה הזאת איפשרה לי להשתמש בניסיון ובטייטל הרשמי כדי למנף את עצמי למשרה יותר טובה. התפקיד בחברה נתן לי את האופציה לרשום בקורות חיים שלי “מפתח אוטומציה” – ברגע שהיה לי את ה-TITLE הזה, יותר מגייסים וחברות חזרו אלי. לצערי, מבחינה טכנית לא באמת רכשתי מיומניות חדשות בעבודה בזאת.

תפקיד #3 (נוכחי) – מפתח אוטומציה ו- DevOps בסטארטאפ

טייטל: מפתח אוטומציה ו- DevOps 

ארגון: CathWorks

היום אני עובד בתור מפתח אוטומציה ואיש DevOps בחברת סטארט אפ בתחום הביו-רפואי הנקראת CathWorks.

במסגרת התפקיד אני אחראי על כתיבה וניטור של תהליכים אוטומטיים העוזרים לחברה להתייעל, בין אם זה בתחום הבדיקות ובין אם זה בתחום ה- DevOps שכולל ניטור, Pipeline וכדומה. 

אחד הדברים שעזרו לי להתקבל לתפקיד היא למידה של כלי חדש בשם Appium שהוא בעצם הרחבה של סלניום לבדיקה של מוביל ואפליקציות Desktop והראתי שיש לי את היכולת ללמוד ולהסתגל.

התכניות שלי לעתיד:

בסופו של דבר אני שואף להגיע לתפקיד של ראש צוות אוטומציה או ר”צ DevOps. אני מתכנן לעשות זאת כמו שהתקדמתי עד עכשיו, באמצעות למידה והתמדה.


3 טיפים שלי למי שרוצה להתקדם בתחום

1. האינטרנט הוא החבר הכי טוב שלכם

לאורך הדרך למדתי לא מעט שפות תכנות, כלים ומערכות שדרשו לא מעט למידה תרגול. חלק עצום מהידע שלי (אם לא את רובו) רכשתי בזכות חיפוש בגוגל ומעבר על בלוגים, פורומים טכניים, ערוצי יוטיוב ועוד. 

דעו לנצל את זה לטובתכם ורכשו באופן מתמיד עוד מיומניות נדרשות שיהפכו אתכם למפתחים ואנשים טכניים איכותיים יותר. 

2. תרגלו בצורה מעשית

אחד הדברים שהכי עזרו לי לאורך הלימוד שלי היה תרגול ה- SKIILS שרכשתי על דברים יומיומיים (שבאמת הייתי צריך). לדוגמה: 

כשחיפשתי דירה להשכרה, מצאתי מקום שאני אוהב אבל בעל הדירה כל הזמן שינה את המחיר במודעה ביד 2. אז כתבתי סקריפט שכל כמה זמן נכנס ליד 2 ובודק את המחיר של הדירה, אם הוא היה נמוך מערך מסוים – היה נשלח אלי אימייל.

החלק החשוב בפרויקט הוא להבין כיצד לפרק אותו לשלבים

במקרה של פרויקט הדירות זה נראה כך:

  1. להגיע לאתר שבוא אתה מחפש
  2. למצוא את הדירה שאתה רוצה
  3. למצוא דרך “לקרוא” את המחיר מהמודעה
  4. לעשות השוואה בין המחיר הקודם למחיר העכשווי
  5. למצוא דרך להודיע לי על השינוי בלי שאצטרך לבדוק באופן יזום: איימיל? אם כן אז לבדוק איך שולחים איימיל (ככה למדתי על פרוטוקול SMTP), טלגרם? גם זו אפשרות וכן הלאה.


את הפרויקט הזה יצרתי בשביל עצמי אמנם, אבל אתם בקלות יכולים להוסיף דברים כאלו לתיק העבודות שלכם. זה מייחד אתכם ועשוי לעזור בקבלה לעבודה, בייחוד אם עדיין אין לכם ניסיון מעשי בתחום.

3. למדו אוטומציה

אנשים חושבים שהעבודה הראשונה שלהם בתחום חייבת להיות משרת פיתוח, במיוחד כאלו שסיימו תואר, אך לדעתי האישית, ההפך הוא הנכון:

כאשר אתם מתחילים בתור אנשי אוטומציה, לא רק שאתם מכירים את המוצר ברמה הכי טובה, אתם גם נחשפים לתהליכים בעולם האמיתי ומבינים איך חברת הייטק עובדת.

4. כנראה שמישהו עשה את זה כבר לפניכם

כאשר אתם מחפשים פתרון לבעיה או צריכים קטע קוד מסוים – יש סיכוי מאוד טוב שמישהו עשה את זה כבר לפניכם. אין שום בעיה לקחת פתרון של מישהו אחר ולהטמיע אותו אצלכם. כל עוד אתם מבינים איך הוא עובד כמובן.

מקווה שהצלחתי לעזור, בהצלחה!



המאמר עזר לך? כאן משתפים >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מומלצים מהערוץ שלנו:

רוצה להישאר בלופ?

טיפים לפיתוח קריירה, מדריכים ועדכונים שהייטקיסטים אוהבים – אצלך במייל!

*מבטיחים לא לחפור:)