איך לענות על כל שאלה בראיון עבודה | מודל STAR⭐

מודל STAR ראיון עבודה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מה אם הייתי אומר לכם שיש שיטה שבאמצעותה אפשר לענות על כל שאלה בראיון עבודה? 

טוב…  אולי זה לא יעזור לכם לענות על שאלות באלגוריתמים ומבני נתונים. ועדיין, זו אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודד עם שאלות מפתיעות, שלא התכוננתם אליהן מראש. 

במאמר זה נסביר מהו מודל STAR ואיך תוכלו להתשמש בו לטובתכם בראיונות עבודה. 

תוכן עניינים


ראיון עבודה הוא סיטואציה מלחיצה אפילו עבור עובדים מנוסים. הדרך היעילה ביותר להתגבר על הלחץ היא הכנה מוקדמת לראיון, אבל לא משנה כמה תתאמצו, תמיד יוכלו להפתיע אתכם.

אז מה עושים במקרים כאלה? משתמשים במודל STAR שנועד בדיוק לזה. 

במאמר הזה נסביר באילו מצבים להשתמש במודל STAR, ונציג כמה דוגמאות לשימוש במודל בזה בראיונות עבודה בהייטק. 

באילו שאלות בראיון משתמשים בזה? 

מודל STAR עובד טוב במיוחד בשאלות שיש בהן רכיב התנהגותי. אתם יכולים לזהות שאלות כאלו בראיונות עבודה ברגע שאתם שומעים משפט שמתחיל במילים:

  • “ספרי לי על פעם ש…” 
  • “האם יצא לך אי פעם ל… “
  • “תני לי דוגמא למקרה שבו… “

כשמדובר בשאלות מהסוג הזה, מציאת דוגמה רלוונטית היא רק ההתחלה. לאחר מכן גם תצטרכו להסביר בצורה פשוטה ומתומצתת איך הדוגמה שסיפקתם מוכיחה שאתם באמת מתאימים לתפקיד. 

והיתרון הגדול של מודל סטאר, הוא בכך שהוא מאפשר לכם לענות על השאלות בראיון בצורה משכנעת וטבעית, מבלי להכנס לחפירות מיותרות.  


איך מודל STAR עובד?

אחרי שהבנתם את היתרונות של השיטה, בואו נבין איך זה נראה. STAR זה ראשי תיבות של:

Situation (סיטואציה) – ספקו את הפרטים ההכרחיים לצורך הבנת הדוגמה שלכם

Task (משימה) – תארו מה היו תחומי האחריות שלכם באותה סיטואציה

Action (פעולה) – הסבירו אילו צעדים לקחתם על מנת להגיע לפתרון

Result (תוצאה) – שתפו את התוצאות שהשגתם בזכות הפעולות שלכם

מה זה מודל סטאר STAR

איך להשתמש במודל STAR בראיון עבודה

הדבר הראשון שאתם צריכים זה איזשהו עוגן להשען עליו – זאת אומרת, דוגמה רלוונטית לשאלה ששאלו אתכם. אחרי שמצאתם דוגמה כזאת התחילו עם השלב הראשון – סיטואציה, ומשם תתקדמו ליתר השלבים.

*שימו לב: היזהרו מתשובות ארוכות מדי, הן עלולות לסבך אתכם ולגרום לכם לאבד ריכוז. התמקדו במשפט אחד או שניים עבור כל שלב בתשובה שלכם.

דוגמה #1: “ספר לי על פעם שנכשלת – מה קרה ומה למדת מזה?” 

S – “בעבודה האחרונה ניהלתי צוות מפתחים שהיה אחראי על הקמת אתר אי-קומרס עבור אחד הלקוחות שלנו. בדיעבד, הייתי שאפתן ואמרתי שנסיים תוך חודשיים כי זה היה נראה לי כמו פרויקט די פשוט בזמנו. שבועיים לתוך הפרויקט הבנתי שטעינו בענק והפרויקט יקח הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. הבנו שנצטרך לפתח כמה פיצ’רים בעצמנו (במקום להטמיע כלי Open source כפי שתכננו בהתחלה).”

T – “הייתי צריך להודיע ללקוח על הבעיה, להגדיר דד-ליין חדש ולתקן את הטעות שלי.”

A – “מיותר לציין שהלקוחות התאכזבו לגבי האיחור, אך הבטחתי להם שנעשה הכל כדי לתקן את הטעות. יום למחרת הקצנו יותר מתכנתים לפרויקט ואפילו עשינו outsource (מיקור חוץ) לכמה משימות קטנות כדי לחסוך זמן. בסופו של דבר הצלחנו לתקן הכל לפי המועד החדש”.

R – “הפרויקט הצליח (מלבד איחור קטן) ואני למדתי שיעור חשוב בניהול ציפיות. הבנתי שלפעמים עדיף להימנע מהבטחות שאפתניות וכך יותר פשוט “להפתיע לטובה”. היום אני מגדיר תאריכי יעד בצורה יותר מחושבת ומשאיר לעצמי חלונות בלו”ז כדי להתמודד עם הפתעות בדרך.”


דוגמה #2: “ספר לי על מצב שבו השתמשת בדאטה שהיה לרשותך להפקת תובנות”

S– “חלק מתחומי האחריות שלי בעבודה האחרונה היו לבחון את ביצועי הקמפיינים השיווקיים שלנו בסושיאל (רשתות חברתיות).”

T – “כשהייתי צריך להגדיר יחד עם צוות הקריאייטיב והמעצבים אטרטגיה לרבעון, שמתי לב שפוסטים עם גרפיקה בצבעים בגוונים צהובים קיבלו פי שניים קליקים מפוסטים אחרים שלנו”.

A – “הוצאתי את הנתונים הרלוונטיים לכל פוסט ושמתי אותם בטבלה פשוטה שהראתה את התוצאות בצירוף רשימה של BEST PRACTICES שעבדו לנו בעבר, והצגתי אותה למעצבים שלנו”

R – “לשמחתי, המעצבים קיבלו את ההצעה שלי והקמפיין הבא ברשתות החברתיות פעל טוב יותר מהקודם. לא פי 2 אבל עדיין שיפור משמעותי”.


דוגמה 3# – “ספר לי על אתגר או קונפליקט שהתמודדת איתם בעבודה. איך התמודדת עם זה?”

S – “מישהו מהעבודה שעבד איתי על הפרויקט חלה בקורונה ונעדר מהעבודה לשבועיים.”

T – “הייתי צריך להבין איך לסיים את הפרויקט בזמן בלעדיו.”

A – “בתור התחלה יצרתי רשימה של המשימות שהייתי צריך להשלים. לאחר מכן התחלתי לתעדף משימות ופשוט לוותר על כל מה שלא הכרחי לחלוטין. כלומר, נתתי עדיפות לעבודה על הפרויקט ובחרתי לוותר על כל פעילות אחרת בלו”ז שלי (שהייתי מסוגל לדחות). 

R – “באמצעות עבודה קשה ותעדוף משימות, הצלחתי לסיים את הפרויקט בהצלחה בזמן


היזהרו מטעויות נפוצות

שימו לב שאתם משתמשים במודל סטאר בצורה נכונה, מבלי ליפול לאחת מהטעויות הבאות:

1. לא לענות על השאלות

יכול להיות שיש לכם סיפור מושלם בשלוף על קונפליקט בעבודה, אבל הסיפור הזה לא בהכרח יתאים לכל שאלה.

זכרו – אם אין לכם תשובה מוכנה ואתם לא מצליחים לחשוב על שום דבר, זה בסדר להפוך את השאלה להיפותטית. למשל: אם שאלו “איך השתמשת בדאטה להפקת תובנות” ואין לכם דוגמה טובה להסתמך עליה, אתם תמיד יכולים לספק תשובה בסגנון: “לא עולה לי משהו לראש כרגע, אבל אם הייתי צריך להתשמש בדאטה בעבודה הזאת הייתי מתחיל מ… “.

לא אידאלי, אבל עדיף שתתייחסו לשאלה בצורה לא מושלמת, מאשר להתעלם ממנה לחלוטין.

2. להשמע כמו רובוטים

חשוב שתתכוננו מראש לראיון ותכתבו לכם נקודות חשובות, אבל אפילו יותר חשוב שתדעו להביע את עצמכם בצורה נעימה ומעניינת. והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא על ידי שימוש בשפה טבעית ונינוחה.

אתם ממש לא חייבים לכתוב תסריט שלם. עדיף להתמקד בכמה נקודות ואחר כך לתרגל בקול רם כדי לוודא שאתם אכן נשמעים טבעיים ולא מאולצים.

3. לספר סיפור שמוציא אתכם רע

הרבה שאלות התנהגותיות עוסקות במצבים שליליים (למשל, אי הסכמה עם עמית לעבודה, טעות וכו’). אבל זה לא אומר שהתשובה שלך צריכה לצייר אותך באור שלילי.
וודאו תמיד שהסיפור יסתיים בנימה חיובית (אילו לקחים למדתם, איך השתפרתם מאז וכו’.

המאמר עזר לך? כאן משתפים >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מומלצים מהערוץ שלנו:

רוצה להישאר בלופ?

טיפים לפיתוח קריירה, מדריכים ועדכונים שהייטקיסטים אוהבים – אצלך במייל!

*מבטיחים לא לחפור:)