עם יד על הלב, אתם הייתם בוחרים מקום עבודה בגלל שלט ענק או סרטון עם סלב שהצחיק אתכם? לא בטוח.
אז מה גורם לאנשים לרצות לעבוד דווקא אצלכם? רמז: תחשבו למה אתם בחרתם לעבוד שם.
תוכן עניינים
בואו נדבר על גיוס עובדים. נכון שזה מרגיש שאנחנו במלחמה?
כי זו באמת מלחמה!
הלחץ מורגש בכל מקום. הוא מתחיל בצורך למצוא את הטאלנטים המתאימים, ממשיך לשלב שבו תשכנעו אותם לעבוד אצלכם, ומגיע עד הדיון על המשכורות והתנאים… ממש מלחמה.מ
וכמו במלחמה, מי שלא מתכונן מתחיל לעשות להתפזר. אני מתכוון לשלטים מוגזמים באיילון, קמפיינים יקרים עם סלבס, או אפילו סרטונים שלא עברו מינימום ביקורת ואז מתפוצצים לכיוון אחר בפייסבוק.
במאמר זה נדבר על מיתוג מעסיק, וננסה להבין למה הוא חלק מהיעדים העסקיים של החברה שלכם, ואיך בכלל לגשת לזה.
לצפייה בסרטון: מה גורם לאנשים לרצות לעבוד אצלכם?
איך מיתוג מעסיק משפיע על תוצאות עסקיות?
לפני שנצלול לעומק, בואו נבין קודם מה זה מיתוג מעסיק, ולמה זו לא רק בעיה של ה- HR.
מיתוג מעסיק הוא עוגן עסקי של ממש לכל החברה. ולא, זה לא לוגו. בצורה הכי פשטנית, מיתוג זה הערכים והרגשות שאנשים מרגישים כלפי השם שלכם. או במילים אחרות, המוניטין שלכם.
לוגו הוא רק דוגמה לאיך אנחנו מחברים הערכים והרגשות לסמל גראפי מוכר. אבל כדי לעשות מיתוג טוב אנחנו צריכים להחליט בצורה מודעת ומסודרת מה אנחנו רוצים לשדר. לכן, לפני הכל בואו נבין איך מיתוג מעסיק יכול להשפיע על התוצאות העסקיות של החברה שלכם, ולא רק כקמפיין שנועד למלא תקנים.
איך זה נראה במספרים?
לפי נתונים שאספה רשת לינקדאין אפשר לזהות מספר מטריקות שמאוד יעניינו את המנכ"ל וה- CFO של כל חברה, שניתן להשיג ע"י הטמעה של מיתוג מעסיק כיעד של החברה:
- ירידה של 52% בהוצאה על גיוס עובדים
- עליה של 47% במועמדים מתאימים (שמובילה לקיצור זמן איוש התפקיד בחצי!)
- ירידה של 28% בתחלופת עובדים
- וירידה של 40% בעזיבה בשנה הראשונה
בשורה בתחתונה, חוץ מהעבודה הקשה של ה- HR, אנחנו מרוויחים צוותי פיתוח יציבים, זמן פיתוח מואץ, יציבות של המוצר והשירות ועוד יתרונות. וכמובן, כל זה מתורגם לנתונים עסקיים. לפי לינקדאין אנחנו מדברים על:
- עליה של 21% ברווחיות
- עליה של 10% בשביעות רצון של הלקוחות
- עליה של 18% בריטנשן של הלקוחות
- עליה של 17% בפרודוקטיביות
- ועליה של 20% במכירות!
*מבוסס על Linkedin Employer Brand Statistics
כשחושבים על זה, הנתונים האלו מאוד הגיוניים. בעצם, על ידי קבלת החלטה מודעת של ניהול מיתוג מעסיק ברמת כלל הארגון אתם למעשה הופכים את העובדים לשגרירים של מותג החברה. הם ירגישו חיבור ערכי קרוב ויהיו גאים להמליץ לחברים להצטרף או אפילו ללקוחות.
"מסע הלקוח" של טאלנט – איך מועמדים בוחרים אתכם?
כמו שאמרנו, מיתוג מעסיק זה לא עוד קמפיין, אלא תפיסת עולם שחייבת להיות מושרשת ב- DNA של החברה כולה. אחרת זה פשוט לא יעבוד.
בואו נסתכל רגע על המסע ה"צרכני" שעובר מועמד בתהליך הגיוס:
קודם כל, המועמדים צריכים להיות מודעים לקיום ולנוכחות של החברה כל הזמן ולאורך זמן. וכמובן, להיות מודעים לכך שהחברה מגייסת תפקידים שרלוונטיים אליהם עכשיו.
מתוך כל אלו שנחשפו אליכם יהיו כאלה שישקלו אתכם כאופציה. אותם מועמדים צריכים להבין מהו התפקיד, האם הוא מעניין אותם, האם יקדם אותם, והאם הם פשוט אוהבים אתכם. האם בא להם לקום בבוקר לפגוש אתכם.
אם כל התנאים יתקיימו אז חלק מאותם מתעניינים יגישו מועמדות, או יענו לפניה שלכם בלינקדאין, להצעה מחבר או כל דרך אחרת. בהמשך כמובן תיפגשו, תעברו ראיונות, סינון ותתחילו לעבוד.
*שימו לב - כתבתי בכוונה "תעברו" ולא שהמועמד יעבור - כל אינטראקציה שלכם היא גם הזדמנות בשבילו או בשבילה לבחון אתכם, ולהבין אם מה שהוא הרגיש כלפי המותג שלכם עד עכשיו מתקיים גם במציאות.
תהליך גיוס עובדים כ"משפך שיווקי"
אפשר להגיד שבתנאי השוק של היום משפך הגיוס הוא משפך שיווקי לכל דבר ועניין.
הפסיכולוגיה האנושית היא אותה פסיכולוגיה. בין אם זה לקנות רכב, לקנות את המוצר שהחברה שלכם מוכרת או להחליט על מקום העבודה מתוך מגוון האפשרויות.
נכון שיש הבדלים במסרים ובדגשים אבל המכניקה של התהליך היא זהה.
אז המלצה ראשונה למחלקת משאבי אנוש – שבו עם מחלקת השיווק ותתחילו ללמוד את המודולוגיות ואת הז'רגון. זה יפתח לכם דרכי חשובה וכלים שאולי לא היו חלק מעולם התוכן המקצועי שלכם ביום יום.
מה חשוב לדעת על מיתוג מעסיק
אז מה חשוב לדעת על מיתוג מעסיק כדי להתחיל לבנות תוכנית מסודרת? קודם כל, חשוב להבין שמיתוג מעסיק זה למעשה חלק מהמוניטין שלכם כחברה באופן כללי. זה כולל את מה שמספרים עליכם בשוק, מה העובדים שלכם משתפים עם החברים שלהם, ומה מאות (ואולי אלפי) המועמדים שעברו אצלכם בשנים האחרונות מספרים עליכם בסביבה שלהם. כן גם אלו שרק שלחו לכם קו"ח ועניתם להם במייל גנרי קריר.
למעשה מיתוג מעסיק טוב זה המותג של החברה כולה. הערכים שלכם כמקום עבודה מהמנכ"ל ועד לעובד האחרון במשרד. כן גם היחס שלכם לעובדי הקבלן, הספקים ואפילו למנקים.
אפשר לחלק את המטרה של מיתוג מעסיק לשניים:
- Attract – למשוך מועמדים מתאימים.
- Retain – לשמור על עובדים קיימים כדי שהחברה תוכל לממש את היעדים העסקיים האסטרטגיים שלה.
תמצית הבידול שלכם – EVP
ה- EVP (או ה- Employer Value Proposition) זו התמצית הבידול והייחוד שלכם מול המועמדים בתהליך הגיוס. במילים אחרות, אם הייתם מנהלי פיתוח עסקי או מנהלי מכירות (או אפילו המנכ"ל שמגייס כסף ממשקיעים), איך הייתם מציגים את החברה? מה ערך שלכם, מה הייחוד שלכם, ולמה לבחור בכם?