3 מיומנויות רכות שכל בודק תוכנה צריך ליישם

מיומנויות רכות לבודק תוכנה

בודקי תוכנה (QA) טובים לומדים לפתח לאורך השנים כישורים משני סוגים:

  • כישורים טכניים: כלים, שפות תכנות, טכנולוגיות וכו'.
  • מיומנויות רכות (Soft Skills): כישורים כמו לקיחת אחריות, אסרטיביות, יכולת ביטוי, עבודת צוות ועוד. למעשה, מדובר בכל הכישורים (הלא-טכניים) שנדרשים כדי לבצע את העבודה בהצלחה.  

אותן "מיומנויות רכות", ישפיעו דרמטית על איכות העבודה שלכם ועל היכולת שלכם לעבוד בצוות. ולמרות שאנשים נוטים לייחס חשיבות גבוהה יותר לכישורים טכניים, למיומנויות הרכות שלכם יש השפעה אפילו גדולה יותר על הקריירה שלכם כבודקים.

למזלכם, זה לא עניין של כישרון מולד ובהחלט אפשר לעבוד על המיומנויות האלה, ולהפוך עם הזמן לעובדים איכותיים ומקצועיים יותר. בפוסט זה אני אתמקד ב- 3 כישורים שרבים לא מייחסים להם מספיק חשיבות, או לא מיישמים בצורה טובה.

3 מיומנויות רכות שכל בודק תוכנה צריך:

מיומנות #1 – מיקוד ודיוק

בתור בודקי תוכנה אתם צריכים להיות ממוקדים, עניינים ולשקף את מה שאתם עושים באופן ברור (בדגש על השורה התחתונה).

לכן, אל תשלחו מיילים כללים שלא מאפשרים להסיק מהם מסקנות ברורות (ובעיקר יציפו שאלות). לדוגמה: אם שלחתם במייל דו"ח סטטוס על פיצ'ר שבדקתם, והדו"ח יצר שרשרת מיילים או שאלות המשך, כנראה שהסטטוס שלכם לא היה ברור (או מדויק) מספיק.

מיומנות #2 – הבנת התפקיד שלכם בצוות ובארגון

תפקידכם כבודקי תוכנה הוא להקל על מקבלי ההחלטות לקחת את ההחלטה הנכונה. לא לסבך ולהקשות.

זכרו שלצוות יש אינטרס משותף – לשחרר גרסה איכותית בלוחות זמנים רווחיים. בתור בודקי תוכנה התפקיד שלכם הוא לזהות את הבעיות ולשקף את המציאות להנהלה. כלומר, יהיו מצבים בהם תדרשו להביע דעה אישית לגבי בשלות ומוכנות המוצר, ולפעמים גם יבקשו מכם לתת המלצות.

בכל אופן, גם אם אתם מתפתים לספק את הדעה האישית שלכם, זכרו שזה לא התפקיד שלכם להחליט אם לשחרר גרסה. במקום, התמקדו בשיקוף מידע חשוב ואינפורמטיבי, וספקו פירוט לגבי הנושאים הבאים:

  • אילו בדיקות ביצעתם 
  • מה גיליתם
  • מה לא עשיתם
  • מהם הסיכונים וההשלכות

בנוסף, הימנעו עד כמה שניתן מויכוחים מתישים ומלחמות מיותרות (עם מנהלי פרוייקט, מפתחים ובכלל).

כפי שציינתי קודם, זה לא התפקיד שלכם לקבל החלטות עסקיות. בארגון שבו אתם עובדים יש גורם אחר שתפקידו לקחת את המידע שלכם, להוסיף אותו לסל השיקולים העסקיים, לתעדף ולקבל ההחלטות. בחברות גדולות בדרך כלל מדובר במנהל הפרויקט (או מישהו מהפרודקט), ובארגונים קטנים זה יהיה מנהל הפיתוח בהרבה מקרים.

מאחר וסביר שלא תכירו את התמונה העסקית המלאה, הרבה פעמים תפסידו ב"מלחמות" האלו, תצאו מותשים ותיצרו לעצמכם תדמית של בודקים עקשנים או ממורמרים שצועקים "זאב-זאב". ואף מנהל לא אוהב לעבוד עם אנשים מהסוג הזה.

מנגד, חשוב שתדעו לעשות את ההבחנה בין איפה מתחילה ואיפה מסתיימת האחריות שלכם כבודקי QA, לבין הציפיה (או יותר נכון דרישה) שלכם כאנשי מקצוע, לדעת מתי כן לעמוד על שלכם.

כלומר, האתגר פה הוא להבין מתי להיות אסרטיביים ולא לוותר למנהל הפרויקט הכוחני, או לר"צ פיתוח שלוחץ לשחרר גרסה שלדעתכם לא מוכנה/בשלה.

איך להשאר מקצועיים ולהמנע ממלחמות מיותרות?

  • הציגו טיעונים מקצועיים עניינים ומדוייקים, אבל זכרו שההחלטה הסופית לא שלכם.
  • למדו לכבד את אנשי המקצוע האחרים שעובדים איתכם, גם אם ההחלטות המתקבלות שונות ממה שנראה לכם נכון.
[the_ad id="18042"]


מיומנות #3 – ללמוד להסתדר עם הממשקים שלכם

בתור בודקי תוכנה אתם תעבדו באופן קבוע מול הרבה גורמים: מפתחי תוכנה, מנהלי פרויקט, אנשי התמיכה הטכנית, תפעול, המנהל הישיר, וכמובן – חברי הצוות שלכם.

ברגע שיש אווירה טובה בקבוצה, הכל הופך פשוט יותר, וכך גם העבודה שלכם כבודקי תוכנה.

למעשה, זה אחד הפקטורים שישפיעו הכי הרבה על הפרודוקטיביות של הצוות. במבחן הזמן, צוות עם כ"א מעולה מבחינה מקצועית יתרסק במידה והאווירה בו לא תהיה חיובית.

לכן, לימדו להיות חכמים ולא צודקים. דעו להבליג כאשר צריך, אל תרדו אף פעם לפסים אישיים ועשו מאמץ לתרום לבניית האווירה הטובה של הקבוצה. התנהלות כזאת תתרום לכולם בטווח הרחוק.

איך ליישם את זה בראיון עבודה

אתם אולי שואלים את עצמכם איך כל זה מתחבר לראיונות עבודה. אז העניין הוא כזה – ברגע שתבינו את החשיבות של התכונות האלה, אתם תוכלו להיות הרבה יותר משכנעים בראיון. 

כלומר, במקום במקום להגיד בראיון משפט כמו "יש לי יחסי אנוש טובים והמון מוטיבציה" (בינינו, זה סתם "לעוף על עצמכם" ולפלוט לאוויר סיסמאות ריקות מתוכן), תוכיחו שיש לכם את המיומנויות  הנדרשות להשתלב בקבוצה בעזרת דוגמאות.

הנה דוגמה קצרה שממחישה כיצד ליישם זאת בראיון:

"בתפקידים אחרונים שלי שיתפתי פעולה בצורה מוצלחת עם מפתחים, חברי צוות אחרים, מנהל המוצר ועובדי התמיכה הטכנית, והאווירה ביני לבין כל הגורמים האלו הייתה ממש טובה.
בפועל, זה התבטא בכך  שהצלחנו לעמוד ביעדים. גם ברמה האישית אני מרגיש שלמדתי הרבה מהכל החבר'ה שעבדו איתי וזה עזר לי לשפר את הרמה המקצועית שלי". 

לקריאה נוספת: איך להתקבל לעבודה ב- QA ללא ניסיון? 21 טיפים אפקטיביים לבודקי תוכנה

המאמר עזר לך? כאן משתפים >>

רוצה להישאר בלופ?

טיפים לפיתוח קריירה, מדריכים ועדכונים שהייטקיסטים אוהבים – אצלך במייל!

*מבטיחים לא לחפור:)

[the_ad_group id="2651"]