אהלן קוראים לי טל, אני גר בלונדון ועד לא מזמן הייתי מטפל באומנות.
לאחרונה, אחרי תהליך ארוך של חישוב מסלול מחדש, התקבלתי למשרה ראשונה בהייטק בתחום עיצוב UX ואפיון חווית משתמש בחברת טכנולוגיה בינלאומית.
במאמר זה אשתף את הדרך שלי, מהעולם טיפולי הרחוק שנות אור מהייטק, ועד למקום בו אני נמצא כיום. בהמשך המאמר אפרט על קורס UX של Google שעזר לי להגיע לשם ואשתף כמה מחשבות שלי על התהליך, בתקווה שזה יעזור למי ששוקל הסבה להייטק במסלול דומה.
תוכן עניינים
קצת עלי
אחרי תואר ראשון במדעי ההתנהגו החלטתי שאני מעוניין לטפל. עבודות עם רקע חברתי תמיד קרצו לי, ובמהלך התואר הראשון עבדתי והתנדבתי עם ילדים ובני נוער, בעיקר מכיוון של סיוע רגשי וחברתי.
לאחר סיום התואר החלטתי שאני מעוניין להמשיך בכיוון הזה והתחלתי תואר שני טיפולי, בטיפול באומנות. עבור אלו שלא מכירים, זה מקצוע ממקצועות בריאות הנפש, בו המטופלים מביעים את עצמם בעיקר דרך אמצעים לא מילוליים, כגון ציור, פיסול, מוזיקה, פסיכודרמה ועוד. רוב העבודה היא עם ילדים, שגם ככה לא תמיד מסוגלים להביע את עצמם בצורה מילולית קוהרנטית, אך גם יש הרבה עבודה במוסדות בריאות הנפש, עם אנשים הסובלים מ- PTSD, אוכלוסיית הגיל השלישי ועוד.
התחום היה נראה לי מאוד טבעי עבורי – יש לי זיקה לאומנות עוד מהבית, ואני מוצא ערך בלעזור לאנשים, אז למה לא?
במהלך תקופת הלימודים ואחריה (גיל 27 -30) עבדתי עם מטופלים משלל אוכלוסיות וגילאים, ועד לא מזמן הנחתי כי זו הדרך שסללתי לשארית חיי. כמו שאתם מבינים, זה לא היה המצב.
שינוי כיוון לעולם ה- UX UI
לקראת סוף התואר הטיפולי החלטתי שאני רוצה להעמיק את הידע שלי בפסיכולוגיה מחקרית בכלל, ובמדעי הקוגניציה בפרט. רציתי להבין לעומק כיצד אנשים חושבים, מקבלים החלטות ומבינים את העולם שסביבם.
הרעיון שעלה לי היה ללמוד תואר נוסף, וגם לייצר עבורי אופציה להמשיך לדוקטורט, או לעבודות עם אופי פחות טיפולי – המטען הרגשי היה כבד מדי מבחינתי, ורציתי להיות מסוגל לעשות דברים נוספים מעבר לטיפול כדי להכניס קצת איזון לחיים שלי.
חיפשתי מוסדות לימוד בארץ ובחו"ל, והתקבלתי לתוכנית תואר שני של שנה אחת ב-UCL, לונדון.
במהלך התואר בלונדון נחשפתי די במקרה לתחום של חקר חוויית משתמש, והרעיון קרץ לי – השילוב של פסיכולוגיה עם עקרונות עיצוביים היה נראה לי מעניין אפילו כיפי, וחשבתי שזה יכול להיות אפיק רלוונטי עבורי.
בחירת קורס UX ללמידת הבסיס
מצאתי את עצמי בצומת דרכים – מצד אחד הכיוון המוכר שנסלל לאורך 3 שנים של לימודים, מסלול טיפולי. מצד שני, כבר עשיתי עוד תואר ויש לי הזדמנות לנסות משהו חדש עם פוטנציאל אדיר, אז למה לא?
ראיתי שיש לי הזדמנות לשכתב את המסלול שלי, אבל מהר מאוד גיליתי שהתואר שלי לא מספיק כדי לעבוד בתחום.
זה נחמד שיש רקע בפסיכולוגיה קוגניטיבית, אבל כמו שאתם בטח מבינים, רוב מקומות העבודה דורשים ניסיון בתעשייה או לפחות תיק עבודות, ולא היה לי את אלו כי אני מגיע מתחום מאוד שונה.
הבנתי שאם אני כבר בשוונג של למידה, כדאי לי להשקיע קצת אקסטרה ולנסות להתקבל לעבודה בתחום. לאחר חיפוש קורסים באינטרנט, מצאתי את תכנית ההכשרה של גוגל ו- Coursera. בקריאה קצרה, התכנית הבטיחה בדיוק מה שחיפשתי – ללמד UX לעומק תוך עבודה על לפחות שלושה פרויקטים שיכנסו לתיק האישי. מעבר לכך, הקורס אפילו מציע להגיש אפליקציה לגוגל בסיומו! זה נשמע מפתה, אז הלכתי על זה.
מסלול Professional Certificates של גוגל
Google UX Design
קורס של גוגל לתפקידי איפיון ועיצוב חווית משתמש. לאורך הקורס תיצרו עיצובים בכלים כמו Figma ו-Adobe XD. עד סוף ההסמכה תבנו תיק עבודות מקצועי של אנשי UX, כולל 3 פרויקטים שיעזרו לכם לשווק את עצמכם.
4.8 (37,200+ דירוגים ב- Coursera) | מתחילים
זמן למידה ממוצע: 6 חודשים
ניתן ללמוד בקצב שלכם
מה תלמדו במסגרת הקורס:
UX Research, Wireframe, Prototype, User Experience Design (UXD), Usability Testing, mockup, Figma, Adobe XD
על הקורס – Google’s UX certificate
הקורס מורכב מ-6 "תתי-קורסים" או מודולים (modules), ובנוסף מודול שביעי שמדמה פרויקט גמר. כל מודול כזה מתפרס על 4-6 שבועות, אך בפועל אפשר לסיים שבוע לימודים בכמה ימים.
זה קורס מעמיק ביותר, שמלמד את התלמידים לא רק את העקרונות הטכניים (מחקר, פרסונות, עיצוב ושימוש ב- figma ו- adobe xd) אלא גם מכסה תאוריות פסיכולוגיות, מסביר איך לבנות תדמית מקצועית ברשת, מאילו מקורות מידע שווה לשאוב השראה, ולבסוף – גם איך להתכונן לראיונות עבודה בהמשך הקריירה.
הקורס מעוגן סביב גישת Design thinking, וכל מודול בקורס נעזר באחד מעקרונות הגישה זו כבסיס לתכנים שילמדו במהלכה.
כמה זה עולה?
לקורס יש עלות חודשית של 39 דולר. לפי גוגל אפשר לסיים אותו בפחות מחצי שנה, מה שמסתכם ב~200 דולר (פחות או יותר). בהתחשב בעובדה שלומדים בו המון ויוצאים עם פרויקטים שניתן להציג בתיק עבודות, זה מאוד משתלם.
בנוסף, אם כבר יש לכם ניסיון בעולם הזה, ואתם מעוניינים להתעמק במודול ספציפי (למשל: עיצוב רספונסיבי ב- adobe XD), אתם יכולים לרכוש רק את המודול שאתם מעוניינים בו.
מתעניינים גם אתם בהסבה להייטק? היכנסו לפרטים..
>> לפרטים נוספים על הקורס <<
עם מה יוצאים מהקורס?
במהלך השלבים השונים בקורס עובדים על 3 פרויקטים שניתן להכניס לתיק העבודות שלכם:
- העבודה הראשונה היא פרוייקט אישי שמלווה את חמשת המודולים הראשונים של הקורס. אתם תבחרו רעיון לאפליקציה (מתוך מחולל שמייצר רעיונות אקראיים לאפליקציות), תעצבו את האפליקציה לפי השלבים הנלמדים בקורס – החל מהמחקר הראשוני ועד חקר משתמשים ועיצוב פרוטוטייפ ב- Figma.
- העבודה השניה קשורה לעיצוב אתר, במהלכה תלמדו להשתמש ב- adobe xd.
- העבודה האחרונה היא שילוב של כל מה שנלמד בקורס – פרוייקט גמר שבמהלכו תכינו עיצוב לאפליקציה (ואולי גם אתר) לארגון אמיתי לבחירתכם.
הציונים עבור כמעט כל הקורסים נקבעים ע"י עבודות שתגישו ל- peer review. כלומר, שסטודנטים אחרים נותנים לכם ציון אבל חשוב מכך, הם נותנים פידבק לעבודות ותורמים מהידע שלהם. משהו שאני מצאתי מאוד שימושי.
האם הקורס מספיק כדי להתקבל לעבודה ב- UX?
הרבה אנשים שאלו אותי אם קורס UX אונליין באמת מספיק כדי להתקבל לעבודה בתחום.
ובכן, שום קורס לא יכול להבטיח עבודה. בסופו של דבר למעסיקים שמראיינים אתכם לא באמת משנה איפה למדתם, אלא מה אתם מביאים. הם לרוב רוצים לראות נסיון קודם כלשהו, שאתם מבינים עניין ושיש לכם פוטנציאל. בפודקאסט Radio button, טל פלורנטין מדבר על כך שמעסיקים רוצים לראות שאתם עושים, ומדגיש שאלו שבאמת רוצים להיכנס לתחום, יגיעו אליו בסופו של דבר, זה רק עניין של התמדה ועבודה.
אני יכול להגיד שעבורי, הקורס תרם המון.
לקראת אמצע הקורס הגשתי מועמדות למשרת ג'וניור במסגרת תוכנית בוגרים של Ocado, חברת טכנולוגיה בריטית. במסגרת הראיונות לא נדרשתי להראות עבודות קודמות, אבל נדרשתי לאפיין ולעצב דף אינטרנט חדש לאתר שלהם על בסיס חקר משתמש עצמאי, ולבצע מספר מטלות קבוצתיות נוספות אשר דורשות הבנה של התחום ושל Figma.
תהליך המיון כלל לא מעט ראיונות עבודה לא פשוטים (אישיים, קבוצתיים וטכניים), אבל הידע שרכשתי בקורס בהחלט עזר לי המון. בסופו של דבר, אחרי מספר שבועות מורטי עצבים, קיבלתי טלפון שבישר לי על הקבלה לעבודה.
הייתי בשמיים. הוכחתי לעצמי שאני יכול לשכתב את הסיפור האישי שלי, ושעם קצת עבודה אף פעם לא מאוחר מדי לעשות שינויים.
וזה בדיוק המסר שלי אל מי שמתעניין בשינוי קריירה להייטק (במיוחד ל- UX) – אם הלב שלכם שם, זה יקרה. העבודה והלמידה שתידרשו אליה כדי להגיע לשם לא ירגישו כמו טרחה אלא כמו חלון לדרך חדשה ומעניינת. בהצלחה!