לטוב או לרע, לינקדאין הוא כלי מאוד עוצמתי.
מצד אחד, הוא יכול להיות מקור מעולה למציאת משרות, אך מצד שני, פרופיל לינקדאין גרוע עלול לגרום למעסיקים לא לחזור אליכם. אז איך להשתמש בלינקדאין כדי למצוא עבודה?
במדריך זה נסביר איך לגרום לפרופיל הלינקדאין שלכם לעבוד עבורכם, למצוא משרות, ועם הזמן אפילו לקבל הצעות עבודה.
לפני שנתחיל, חשוב להבהיר שהצעדים במדריך לא ישיגו לכם 100 הצעות עבודה בצורה מיידית, אך אם תקפידו לתחזק את הלינקדאין בצורה שמתוארת פה, אתם תראו תוצאות מעולות לאורך זמן.
תוכן עניינים
חלק א' – בניית פרופיל לינקדאין שייצג אתכם בכבוד
איך לבנות פרופיל מנצח בלינקדאין?
הד האנטרים, מגייסות, ראשי צוותים, מנהלים טכניים – כולם מחפשים מועמדים בדאטה בייס העצום של לינקדאין. פשוט כי הפלטפורמה הזאת מאפשרת להם למצוא מועמדים שקולעים בול לדרישות שלהם.
כמחפשי עבודה, השאיפה שלכם בגדול היא להופיע בכמה שיותר תוצאות חיפוש של מעסיקים רלוונטים. והדרך להגיע לשם מתחילה עם פרופיל לינקדאין איכותי שמחזק את המותג שלכם.
המיקוד בחלק זה של המדריך הוא על Quick wins. כלומר, צעדים פרקטיים ומהירים שיעזרו לכם לבנות פרופיל איכותי שיגרום למעסיקים למצוא אתכם בקלות. הנה 6 טיפים לבניית פרופיל לינקדאין מוצלח:
טיפ #1 – שנו את ה- URL של פרופיל הלינקדאין שלכם
זה נשמע כמו משהו שולי, אבל הצעד הזה ייקח לכם 30 שניות והוא יכול לעזור לכם לקבל חשיפה גבוהה יותר. או במילים אחרות, להגדיל את הסיכוי שימצאו אתכם בלינקדאין ובמנועי חיפוש חיצונים, כמו גוגל למשל.
סיבה נוספת לשנות את ה-URL של פרופיל הלינקדאין היא מאוד פשוטה – זה פשוט נראה יותר טוב בקורות החיים שלכם.
איך משנים את ה- URL של הפרופיל שלכם?
1.כנסו לדף הפרופיל שלכם בלינקדאין ולחצו על: "Edit public profile & URL" (בדסקטופ – בצד ימין של הפרופיל)
ברגע שתלחצו על הכפתור, יפתח דף שבו תוכלו לראות איך נראה הפרופיל הפומבי שלכם (ככה אנשים אחרים רואים אתכם בלינקדאין).
2. באותו הדף, לחצו על העיפרון הקטן ליד ה-URL שלכם ושנו את הכתובת כך שתתאים לשם שלכם.
אם הכתובת תפוסה פשוט תוסיפו עוד פרט קטן כמו מספר או מילה נוספת עד שתמצאו אופציה פנויה.
*הערה: שימו לב לא לשנות את זה הרבה פעמים, לינקדאין מגבילה את כמות השינויים שאתם יכולים לעשות ב- URL שלכם.
לצפיה בסרטון – איך לבנות פרופיל לינקדאין *שעובד*:
טיפ #2 – בחרו תמונת פרופיל *טובה* שמתאימה לפלטפורמה
אחרי שסיימתם עם ה- URL, הגיע הזמן לבחור תמונת פרופיל שתייצג אתכם בכבוד. על פי פוסט שפורסם בעבר בבלוג של לינקדאין, משתמשים עם תמונת פרופיל, מקבלים פי 21 יותר צפיות מאשר פרופילים בלי תמונה. אבל זה לא אומר שכל תמונה שתבחרו תעבוד טוב.
לתמונת הפרופיל שלכם יש השפעה גדולה על איך יתפסו אתכם, ולכן חשוב שתבחרו תמונה שמתאימה לפלטפורמה של לינקדאין.
כמה דגשים לבחירת תמונה פרופיל טובה:
- הקפידו על תמונה עדכנית
- שמרו על פרופורציות נכונות – בחרו תמונה שמראה את הפנים שלכם מקרוב
- חייכו – זה עושה רושם טוב והופך אתכם ליותר נגישים
- לגבי ביגוד – בחרו חולצה שהייתם הולכים איתה לעבודה. כלומר, אם אתם לא נוהגים ללבוש חולצות מכופתרות לעבודה, אל תלבשו חולצה מכופתרת בתמונה שלכם. בהתאם, מומלץ לא לבחור תמונה מאירוע.
טיפ #3 – מלאו את סקשן הניסיון (Experience) בצורה מדויקת
בגדול, פרופיל הלינקדאין שלכם הוא סוג של קורות חיים אונליין, ולכן הניסיון שאתם כותבים שם צריך לשקף את כל המקומות שמופיעים בקורות החיים שלכם. יחד עם זאת, הלינקדאין שלכם לא חייב להיות זהה לחלוטין למסמך הקו"ח שלכם.
כשאתם מגישים קורות חיים מצפים מכם להיות כמה שיותר ממוקדים וספציפיים לתפקיד, אבל בלינקדאין אתם לא באמת מוגבלים במקום ולכן אתם יכולים להרחיב שם קצת יותר.
*שימו לב – המצב ההפוך לא מומלץ (אם משהו לא מופיע בלינקדאין וכן מופיע בקורות חיים זה עלול להראות חשוד)
טיפ #4 – הקפידו להוסיף כישורים (Skills) *רלוונטים*
על פי פרסומים של לינקדאין, פרופילים שהגדירו חמישה כישורים מקבלים פי 33 יותר פניות מפרופילים שלא מילאו את סקשן ה- Skills. לכן, יש לחלק זה חשיבות גדולה לבניית פרופיל לינקדאין איכותי.
מה כדאי להכנס לסקשן ה- Skills?
בדיוק כמו בקורות חיים שלכם, החלק הזה צריך להכיל באזוורדס. זאת אומרת, מילות מפתח שיעזרו למגייסים ומעסיקים למצוא אתכם. הכישורים שאתם בוחרים צריכים לשקף את המשרות שאתם מחפשים. למשל: אם אתם מחפשים עבודה בתור מפתחי פרונטאנד, אתם יכולים לציין סקילז כמו HTML, CSS, וריאקט (למשל).
*שימו לב – הסדר שבו המיומנות שלכם יוצגו ישתנה בהתאם ל- Endorsements והמלצות שתקבלו (הסבר בסעיף הבא).
מכיוון שלינקדאין מאפשרת לאנשים אחרים להעיד עליכם, כדאי להוסיף רק Skills שאתם באמת רוצים שיופיעו אצלכם. אתם לא רוצים שאנשים יתמכו בכם לגבי כישורים שאין להם רלוונטיות לתפקידים שאתם מחפשים. זה לא ייתן לכם כלום ויגרום לכם להראות פחות ממוקדים.
טיפ #5 – בצעו מבחני הסמכה והשיגו Endorsements
לינקדאין מאפשרת למשתמשים אחרים לפרגן לכם ולעשות לכם "Endorse" ליכולות מסוימות שלכם (שמופיעות בסקשן ה- Skills). למעשה מדובר בסוג של סושיאל פרופינג, כלומר, הוכחה חברתית שמחזקת את העבודה שאתם *באמת* תותחים בסקילז שהזכרתם בפרופיל שלכם.
אחד הדברים שאתם יכולים לעשות כדי לחזק את הפרופיל שלכם הוא לבקש מאנשים שעבדו איתכם לתמוך בכם עבור Skill מסוים. בצורה דומה, אתם יכולים פשוט לעשות אינדורס לאנשים אחרים, ובאופן טבעי חלק מהאנשים יחזירו לכם טובה בחזרה.
מעבר ל-Endorsements, בסוף 2019 לינקדאין השיקה פיצ'ר מאוד חזק שמאפשר לכם לבחון את עצמכם בסקילז שרשמתם.
לפי לינקדאין, הפיצ'ר הזה (Skill quiz) מסייע למגייסים ומעסיקים פוטנציאלים להבין מי אתם ועוזר להגדיל את כמות הפניות אליכם. וכבר יצא לי להתקבל בכמה מקורות שאומרים שבעתיד לינקדאין יתנו למבחנים כאלה משקל אפילו יותר גדול.
מבחני סקילז כוללים בדרך כלל 15 שאלות אמריקאיות ומאוד מומלץ להתנסות בחלק מהם. הסיבה היא שבמקרה הכי גרוע, (אם לא תצליחו לעבור מבחן כלשהו) אף אחד לא ידע. המבדקים שלכם יופיעו אצלכם בפרופיל רק במידה שתעברו, ולכן שווה לתת צ'אנס למבדקים האלו.
טיפ #6 – כתבו תיאור (About) שמייחד אתכם ממועמדים אחרים
התיאור שלכם הוא המקום להתבלט על פני מועמדים אחרים. כדי לעשות את זה ממולץ לשמור על הכללים הבאים:
1. תהיו אותנטיים: אל תפחדו להראות קצת מהאופי שלכם. זה בדיוק המקום שבו אתם יכולים לייחד את עצמכם ממועמדים אחרים.
2. שתפו הצלחות והישגים שלכם: בהקשר הזה, מספרים תמיד ידברו הכי חזק ולכן אני ממליץ לכם לשלב נתונים מספריים בחלק זה. דרך טובה לעשות את זה היא באמצעות שימוש ב"נוסחת הקסם".
3. נסו לספר סיפור: עם כל הניסיון לשלב באזוורדס ולהיות מקוריים, לפעמים יש נטייה לאבד את המטרה עצמה שהיא לתת רקע על עצמכם. לכן, נסו להמנע מפורמט של "רשימת מכולת" וכתבו את זה כמו סיפור.
להיות "מקוריים" לא אומר שאתם צריכים להמציא את הגלגל
אם אתם מתקשים להחליט מה לכתוב פשוט תתחילו לעקוב אחרי אנשים שעובדים בתחום שלכם. נסו לחפש אחר משפטים וניסוחים מעניינים שתוכלו לשלב אצלכם בפרופיל. לאחר מכן תיקחו משפטים שהתחברתם אליהם מכל מיני אנשים ותעשו התאמות אליכם.
בנוסף, אם יש לכם אתר תדמית שבניתם, תיק עבודות שאתם מתחזקים, פרויקט בגיטהאב או כל דבר אחר שיכול לספק מידע נוסף עליכם, זה המקום להוסיף קישורים שמפנים אליהם.
חלק ב' – איך להשתמש בלינקדאין כדי לחזק את המותג שלכם
בחלק הראשון של המאמר הסברנו איך ליצור פרופיל איכותי אבל האמת היא שזאת רק ההתחלה. כדי שהלינקדאין שלכם באמת יעזור לכם להתפתח בתעשיית ההייטק, אתכם צריכים לתחזק אותו.
זה לא אומר שאתם צריכים לפרסם פוסט בלינקדאין כל יום, אבל זה כן ידרוש מכם מעט עבודה. הנה כמה צעדים שיעזרו לכם להפוך את הלינקדאין שלכם לנכס של ממש:
1. עקבו אחר דפים של חברות רלוונטיות והצטרפו לקהילות
בדיוק כמו בפייסבוק, גם בלינקדאין יש כל מיני סוגים של קבוצות, אבל בהקשר של מציאת עבודה, הקבוצות הרלוונטיות הם קבוצות מקצועיות בתחום שלכם. אם אם מתכנתים למשל, כדאי לכם לשקול להצטרף לקבוצות כמו Developers Network" in Israel". אם אתם בודקי תוכנה, הקבוצה "QA in Israel" תתאים לכם.
אך מעבר לקהילות מקצועיות, ישנן קהילות בלינקדאין כמו "כולא לייק", שמוקדשות ספציפית לנושא מציאת העבודה. מדובר בפרויקט מגניב שעוזר לחבר'ה בלי ניסיון להתקבל למשרת ג'וניור. אם אתם כרגע נמצאים בשלב (הקשה) של מציאת העבודה הראשונה בתחום, אני ממליץ בחום להצטרף לשם. הם עושים עבודה מעולה ויכולים לעזור לתת לכם פוש נוסף, שיעזור לכם לקבל עוד חשיפה.
מעבר לקבוצות, כדאי לעקוב אחרי דפים של חברות רלוונטיות
לכל חברת הייטק יש דף לינקדאין (לחלקן אפילו יש כמה) – ובדר"כ זה יהיה אחד המקומות הראשונים שבהם יתפרסמו משרות של אותה חברה. לכן, אם יש ארגונים שמעניינים אתכם כדאי לעקוב אחרי הדפים שלהם כי ככה יקפצו לכם פוסטים רלוונטיים בפיד מידי פעם.
לצפיה בסרטון – איך למצוא עבודה בעזרת לינקדאין:
2. הגדילו את מעגל הקשרים שלכם בצורה חכמה
אחרי שהצטרפתם לקבוצות, הגיע הזמן להגדיל את מעגל החברים שלכם. העניין הוא, שזה לא באמת יעזור לכם לשלוח מיליון בקשות חברות לכל מי שאתם יכולים כי מה שבאמת חשוב הוא שתתחברו לאנשים המתאימים. ויש דרך מצוינת לעשות את זה.
שלב 1: צרו רשימה של חברות בהן הייתם רוצים לעבוד ורכזו אותם בטבלת אקסל.
שלב 2: חפשו אנשים רלוונטיים בתוך אותן חברות ורכזו גם אותם באקסל. אנשים רלוונטים בחברה יכולים להיות אנשי משאבי אנוש, ראשי צוותים, אנשים שעובדים באותם תפקידים שאתם מחפשים, מגייסים/מגייסות, הבוס העתידי שלכם, מנהלים בכירים בחברה ועוד. בעצם, כל מי שדרכו תוכלו לשלוח את קורות החיים שלכם לאותה חברה הוא איש קשר רלוונטי.
שלב 3: פנו באופן יזום לאנשים בעמדות מפתח
לאחר שצירפתם אנשים רלוונטיים, אתם יכולים לפנות אליהם בצורה יזומה.
במידה ולא שילמתם על חשבון פרימיום, אתם לא תוכלו לשלוח הודעה למי שלא חבר שלכם (לפחות לא לכולם) ולכן ברוב המקרים אתם תצטרכו לחכות שהאנשים ששלחתם להם הצעת חברות יאשרו אתכם קודם. בגלל מומלץ לעבוד עם אקסל., פשוט כדי שלא תפספסו אנשים רלוונטים.
ברגע שמישהו חבר שלכם אתם יכולים לפנות אליו בלי בעיה. יחד עם זאת, האנשים שאתם פונים אליהם מקבלים הודעות כל הזמן מאנשים שמחפשים עבודה, ממגייסים, מאנשי מכירות, או סתם מישהו ששלח להם "Congrats on the new role"
אז מה הדרך הכי טובה לגרום לאנשים לחזור אליכם?
פשוט להיות מאוד ממוקדים ותמציתיים (וגם מנומסים כמובן – זה אף פעם לא מזיק). תמיד תפנו לאנשים בשם שלהם, פניה עם השם הפרטי של האדם תגדיל משמעותית את הסיכוי שהם יענו לכם. תקפידו לכתוב איך קוראים לכם, מהו הסטטוס שלכם, וכמובן – תסבירו להם מה אתם מחפשים.
אחרי שסיימתם לכתוב, צמצמו את זה לטקסט הכי קצר שעונה על הדרישות האלו.
דוגמה לנוסח פניה שאפשר להשתמש בו אם אתם מחפשים עבודה
"היי [שם פרטי] , מה העניינים?
שמי [השם שלכם] ואני [הטייטל שלכם] עם ניסיון של [מספר שנים/חודשים] בחברת [X] שמפתחת מוצר בתחום ה- [Y].
מחפש/ת להשתלב בארגון שבו אוכל להתפתח.אשמח להציע את המועמדות שלי במידה ויש אצלכם תפקידים רלוונטיים:)
תודה רבה,
[השם שלכם]"
קחו בחשבון שמי שלא מכיר אתכם, כנראה יכנס לפרופיל שלכם אז וודאו לפני כן שהוא מייצג אתכם בצורה טובה.
3. פרסמו פוסטים מידי פעם ותגיבו לאנשים אחרים
ברגע שמעגל החברים שלכם מתחיל לגדול, כל מה שנשאר לכם הוא להתחיל להיות פעילים בלינקדאין.
זה לא אומר שאתם צריכים לפרסם פוסט בכל יום, אבל אם פעם בשבועיים תשתפו משהו, אפילו תעשו שייר למשהו של מישהו אחר ותכתבו משפט קטן על 'איך זה מתחבר אליכם', זה יכול לעזור לאנשים להכיר אתכם קצת יותר טוב. עם הזמן, הפעילות שלכם תוכל לעזור לכם להתחבר לאנשים נוספים ולקבל חשיפה גבוהה יותר
הסיבה היא שפוסטים שאתם מפרסמים נוטים להגיע גם לחברים של החברים שלכם, וכך הפרופיל שלכם בעצם נחשף ליותר אנשים, מה שיגרום לכם לקבל יותר הצעות חברות.
ומה אם ממש השקעתם?
לא חבל שהפוסט המעולה שפרסמתם יעלם בפיד האינסופי של לינקדאין?
כדי למקסם את התועלת של פוסטים מוצלחים, לחצו על אפשרות ה- Featured. בצורה זו תוכלו לבחור שהפוסטים הטובים ביותר שלכם יוצגו בפרופיל בצורה פומבית, וזה ממש משפר את הנראות של הפרופיל שלכם ומאפשר להכיר אתכם יותר טוב.
למה להשקיע בלינקדאין?
אתם אולי חושבים לעצמכם "למה כדאי לי להשקיע את כל המאמץ הזה?".
אז כדי להבהיר את הנקודה, הנה דוגמה שמסבירה איך הלינקדאין שלכם מסייע לכם לאורך הקריירה:
בוא נגיד שאתם עושים את הצעדים הראשונים בתעשיית ההייטק והתקבלתם לאחרונה למשרה ראשונה בתחום. לאורך התקופה הזאת אתם מתחזקים לינקדאין – מפרסמים פוסטים מידי פעם ומרעננים את הפרופיל אחת לתקופה.
לפי הסטטיסטיקה, בעוד שנתיים (פחות או יותר) אתם תחפשו מקום עבודה חדש. רק שהפעם תהיה לכם גישה ישירה ל- 1500 חברים בלינקדאין.
מה זה נותן לכם?
- חלק מהקשרים שלכם עובדים בארגונים או בתפקידים שאתם רוצים לעבוד בהם.
- מתוכם, יש לא מעט מנהלים שמחפשים עובדים לצוות שלהם.
- חלק נוסף מהקשרים שלכם מקבלים תמריצים בסגנון "חבר מביא חבר" ולכן משתלם להם להפנות עובד רלוונטי לארגון (הם מתוגמלים על כך בכסף).
במצב המתואר, עומדות לרשותכם יותר אפשרויות חיפוש עבודה מאשר מישהו שאין לו את רשת הקשרים הזאת.
קודם כל, אתם יכולים להעביר קורות חיים למשרה ספציפית דרך אחד החברים שלכם. מעבר לכך, אם תכתבו פוסט שבו תספרו על עצמכם ותסבירו אילו משרות אתם מחפשים, יש סיכוי מעולה שתתחילו לקבל הצעות עבודה באותו רגע. בטח אחרי כשכבר צברתם ניסיון.
העניין הוא שעבודה נכונה בלינקדאין לוקחת זמן, ואין דרך טובה לקצר תהליכים.
לכן, נסו להשקיע אפילו חצי שעה בשבוע בתחזוק הלינקדאין שלכם, וכך תבנו נכס שישרת אתכם לאורך זמן.