מה גורם למועמדת או מועמד ספציפיים לבלוט על פני מועמדים אחרים?
כדי לענות על השאלה הזאת הזמנו לאולפן את נטלי בכר, Talent Acquisition Leader ומומחית בנושא Diversity & Inclusion, עם נסיון עשיר בחברות כמו מטא (לשעבר פייסבוק), WalkMe ועוד. בפרק הזה נטלי שיתפה אותנו במסע שלה בתעשייה, וחלקה איתנו כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להעלות את הסיכוי שלכם להתקבל למשרה הבאה.
תוכן עניינים
לצפייה בסרטון – איך להתבלט בתהליכי גיוס בחברות טכנולוגיה:
איך הגעת לעבוד בגיוס?
אני עולה חדשה (או יותר נכון וותיקה) כי אני גרה כבר 9 שנים בארץ. ב – 9 השנים האחרונות עבדתי בכמה חברות הייטק כמו צ'ק פוינט, WalkMe ואחרי זה במטא, שמוכרת גם כפייסבוק.
המעבר לישראל לא היה מתוכנן בכלל. כשסיימתי את התואר שני בוינה היה לי חופש של כמה חודשים לפני שהייתי אמורה להתחיל את הדוקטורט. החלטתי לצאת לחופשה וטסתי לארץ. כשהגעתי לארץ התאהבתי במדינה ובאנשים עד שבסוף החלטתי להישאר, והשאר זה היסטוריה.
למדתי תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה באוסטריה, באוניברסיטת זיגמונד פרויד, שנחשבת לאחת הטובות בתחום. בזמן התואר השני התחלתי לעבוד בגיוס לשווקים שונים באירופה.
כשעברתי לארץ חיפשתי עבודה, ובזכות זה שגרמנית היא שפת האם שלי ואני דוברת גם אנגלית שוטפת, התחלתי בתפקיד מכירות בחברת צ'ק פוינט.
אחרי 3 שנים בארץ הרגשתי עם המון ביטחון עצמי ויותר משופשפת אבל מאוד התגעגעתי לתחום הגיוס ומשאבי אנוש, ולכן ביצעתי צעד לא פשוט ועברתי לתפקיד של מגייסת ב- WalkMe. לאחר כשנה וחצי בתפקיד, פייסבוק פנו אלי ועברתי לשם.
מהם תחומי האחריות בעבודה שלך?
עד לא מזמן עבדתי במטא. ב-3.5 השנים האחרונות עבדתי שם בגיוס ותחומי האחריות שלי כללו:
- גיוס מועמדים
- בניית תהליכי גיוס חדשים ושיפרתי תהליכים קיימים
- אופטימיציזה של תהליכי הגיוס
- הובלת הפעיליות של גיוס מועמדי DIVERSITY כחלק מאסטרטגיית גיוס מגוון והכללה
- חניכת ג'וניוריות/מנטוריג HR
אחת החוזקות הבולטות שלי היה איתור מועמדים בעלי רקע טכני גבוה, לרבות מיחידות מובחרות בצבא עם דגש על יחידות ממודיעין כמו 8200 או 8-1. בזמן הפנוי שלי אני עוזרת לאנשים למצוא עבודה בהתנדבות, במיוחד לעולים חדשים, דרך מנטורינג ו- COACHING.
מה יגרום למועמד לבלוט בתהליך הגיוס?
בשביל שמועמד יצליח "למכור" את עצמו, כדאי לשים לב לכמה דברים. אני מדגישה שאלו המלצות מהניסיון שלי בלבד.
חיבור אישי עם המראיינ.ת
כשאתם מקבלים את ההזמנה לראיון העבודה תבקשו לדעת מי הולך לראיין אתכם. אם קיבלתם את השם הייתי ממליצה לעשות חיפוש על המראיין או מראיינת. הייתי מחפשת באתר של החברה, בלינקדאין ואפילו בפייסבוק. הייתי רוצה לדעת מי האדם שעומד מולי. בן כמה הוא, איפה הוא למד, מה הניסיון שלו, החברות שהוא עבד בהם, איפה הוא שירת בצבא אם זה רלוונטי. אפשר לתרגם את המידה הזה כדי לצור חיבורים אישיים אבל לא בקטע קריפי. אם תמצאו נושא או שיחה משותף, זה יכול לשבור את הקרח או לרכך את המראיין.
ביטחון עצמי
בראיון חשוב להדגיש את החוזקות ולא להתבייש במי שאתם, במה שאתם או במה שעבדתם. לא סתם קראו לכם לראיון אז חשוב להדגיש את הדברים האלו. בנוסף, חשוב לדבר במשפטים ברורים ואם לא מבינים משהו אז לשאול שאלות.
ניראות
להתאים את עצמך מבחינת ניראות לארגון – לרוב הראיונות אנשים מגיעים מטופחים, שזה אומר התגלחו או סידרו זקן, התלבשו בצורה מכבדת. נעליים, ג'ינס (לא כפכפים) אבל מצד שני יש גם חברות מתרבות שונה, בדרך כלל זה חברות הייטק שאפשר גם לבוא בבגדים casual – הקוד לבוש יותר גמיש.
אל תיפלו על שטויות
בזמן שעבדתי באוסטריה בתחום הגיוס, הגיעה מועמד לראיון והמנהלת שלי ואני ראיינו אותו. הוא התראיין לתפקיד של מפתח תוכנה והשאיר מבחינת מקצועית רושם טוב. כשהסתיים הראיון למנהלת שלי היה קונפליקט אם לגייס אותו בגלל שהמועמד לא הקפיד על היגיינה אישית.
המסקנה של הסיפור היא שגם אם יש לכם יכולות מקצועיות ממש טובות, יש דברים קטנים שיכולים לפגוע בהצלחה להתקבל לתפקיד. בקיצור – תתקלחו לפני הראיון.
פעולות מיוחדות ותחביבים יוצא דופן
מהניסיון שלי, יש מעט מועמדים שבלטו באופן חזק והיו יוצא דופן מבחינתי לעומת מועמדים אחרים. אלו שעשו זאת הדגישו פעילויות יוצאות דופן או הישגים מאוד מיוחדים לדוגמה: אנשים שמתנדבים ,אנשים שבנו פרויקטים מחוץ לעבודה, אנשים שעושים ספורט והשתתפו בתחרות ironman. לי כמישהי שעובדת בגיוס זה משאיר רושם שהבן אדם יכול לנהל את הזמן שלו, יש לו משמעת עצמית, רצון להתקדם או ללמוד, וסיפוק אישי.
הפגנת ידע ומומחיות כ- subject expert
כדי לבלוט כמועמד בשוק עם כל כך הרבה מועמדים אני ממליצה להופיע כ- subject expert. הכוונה ללמוד דברים בעצמך או דרך קורסים או תואר שקשורים לנושאים מעניינים, ולפרסם אותם באינטרנט. זה יכול להיות בלינקדאין או אפילו לפתוח בלוג ולכתוב שם על כל מיני נושאים. זה מראה שהמועמד מבין על מה הוא מדבר ויש לו גם את היכולת ללמידה עצמית וגם שהוא חושב מחוץ לקופסה.
בונוס: תכינו Elevator Pitch
דרך נוספת לבלוט, לא בהכרח בראיון אלא במפגשים (כמו מיטאפים לדוגמה), היא להכין elevator pitch (נאום מעלית). הכוונה היא ל- 30-60 שניות שבהם אתם מספרים על עצמיכם ועל מה שמייחד אתכם. למה נאום מעלית חשוב? כי אפשר להשתמש בזה בראיון ולהסביר בכמה משפטים מה בדיוק המומחיות שלך ולמה כדי לי כמגייסת לבחור אותך ולא מועמד אחר.
באופן כללי, ללכת למיטאפים זו דרך נהדרת להכיר אנשים אחרים בתחום שלך שיבינו מה אתה עושה היום ומה המומחיות שלך.
איך מועמד יכול לזהות אם חברה מסוימת תהיה טובה עבורו?
לפני שאני יכולה בכלל לנסות להבין האם חברה תצליח אני ממליצה להכין רשימה של חברות שמעניינות אותי. לא לכל חברה כדי לשלוח קורות חיים ולא כל חברה שמתחילה איתי תהליך מתאימה ורלוונטית עבורי.
כדי לגבש את הרשימה של החברות, הייתי עושה מחקר קטן ונעזרת באתרים כמו crunchbase, או glassdoor. ב- glassdoor מופיעות יותר חברות גלובליות. ב- crunchbase יש מידע כללי על מצב הגיוס כספים בחברה. לדוגמה: איזה שלב גיוס הם, האם החברה כבר נסחרת בבורסה, מי המשקיעים, איזה רכישות הם ביצעו ועוד נתונים שיעזרו לי להבין את הכיוון שהחברה הולכת אליו.
האתרים שציינתי יכולים לספק מידע לגבי החברה ומשם אני יכולה לגבש דעה מה המסלול והכיוון שהחברה הולכת והאם היא מתאימה לי.
לגבי החלק השני של השאלה: האם החברה תהיה טובה עבורי?
קודם כל הייתי עושה תיאום ציפיות אישי כדי להבין אם יכולה להיות התאמה. בתחילת חיפוש העבודה הייתי ממליצה לרשום כמה נקודות חשובות שלא הייתם רוצה לוותר עליהן בתפקיד שאתם מחפשים כדי לחדד ולמקד את החיפוש. את הנקודות הבאות אני מציינת בסדר רנדומלי אבל כל אחד יכול לחשוב בעצמו מה יותר חשוב לו מבחינת סדר עדיפויות:
- אופי התפקיד – הייתי מציינת עבורי מה חשוב לי לעשות בתפקיד, כלומר, מה אשמח לעשות ביום יום בתפקיד למשל אם אני מכוונת לגיוס, אני רוצה לראיין מועמדים ולא להכין קפה או להדפיס קורות חיים (מכירות – להבין שזה מתאים לאנשים יותר פחות ביישנים).
- נגישות ותחבורה – איזה ערים נגישות לי מבחינת תחבורתית, בין אם זה בתחבורה ציבורית ובין אם זה ברכב פרטי. בנוסף, האם התפקיד מספיק טוב עבורי כדי שאקדיש לו הרבה זמן בדרכים.
- ציפיות שכר – הייתי רושמת לי טווח שכר שאני מעוניינת לקבל אחרי שעשיתי מחקר שוק שכולל חיפוש באינטרנט ובירור מול אנשים העובדים בתחום. דרישות השכר צריכות להיות הגיוניות וסבירות, שישקפו את הניסיון וההשכלה שלי, ותנאי השוק. זכרו שיש הבדל בין תקופה שבה הכוח אצל המעסיקים (כמו היום שיש לא מעט צמצומים של עובדים), מצד שני לפני כשנה הכח היה אצל העובדים כשהרבה חברות גייסו עובדים והיו הרבה משרות בשוק.
- שיקולים אישיים – לכל אחד המצב המשפחתי שונה ולכן גם האיזון בין חיי עבודה/משפחה (work-life-balance) ולכן הייתי מוסיפה גם את זה לרשימת השיקולים שלי.
איך הייתי בודקת אם התפקיד מתאים לך?
בתחילת הקריירה שלי לא הכרתי את כל התפקידים בשוק ולא הבנתי מה עושים בכל תפקיד. חקרתי את התפקידים השונים באינטרנט כדי להבין בעצם מה עושים בכל תפקיד. בנוסף, חיפשתי אנשים שונים שעבדו בתפקידים מסויימים בלינקדאין ופניתי אליהם. סיפרתי להם שאני מחפשת את התפקיד הראשון או הבא שלי ואשמח להבין בשיחת טלפון קצרה איך נראה היום יום של הבן אדם ואיך מגיעים לתפקיד הזה. השתמשתי בלינקדאין כדי לנתח פרופילים של אנשים שעושים תפקידים דומים שיעזור לי להבין למה אני שואפת. המטרה שלי בניתוח הייתה להבין את המסלול שהם עשו עד שהגיעו לתפקיד הנוכחי. זה הרבה עבודת מחקר אבל זה שווה המאמץ.
איך לנהל את החיפוש עבודה?
בתחילת חיפוש עבודה חשוב לעשות רשימת אקסל עם כל החברות שפניתי אליהם כמועמד כולל שם של תפקיד, מיקום החברה, לינק לתיאור משרה וכו כדי להיות מוכנה ברגע שיתקשרו אלי כדי לתאם ראיון.
קורות החיים הם כרטיס הביקור שלך שאמור להשאיר רושם טוב. תנו למישהו לעבור עליהם כדי למנוע שגיאות כתיב. בנוסף, תמיד לוודא שהקורות חיים מותאם ללינקדאין שלכם, שהיה סינכרון. לא לציין תפקיד מסוים בלינקדאין ואז רשום בקורות חיים משהו אחר. אם אתם בתחילת הקריירה הייתי מציין גם ציונים בקורות חיים.
על מה חשוב להקפיד בקורות חיים?
בקורות החיים קודם כל חשוב לציין פרטים האישים שלך (אך לא את כולם). לוודא שהאימייל ומספר טלפון נכון, לצרף לינק ללינקדאין. לא ממליצה לציין מקום מגורים, גיל או סטטוס אישי (זה לא רלוונטי לעבודה ולא תירצו שהמגייס או מגייסת תהיה biased-משוחד או מוטה).
חשוב לסכם בנקודות מה הערך שלך לחברה, זה אומר לציין (למשל):
- מה העסקה הכי גדולה?
- כמה גייסת?
- איזה הצלחות היו לך במוצר?
אם יש לך כבר ניסיון אז כדי לציין את ההשגים שלך בצורה מספרים. אם עבדת בתפקיד של מכירות, לדוגמה: – בתחילת דרכי בארץ כשעבדתי במכירות הייתה לי עיסקה של 1.5 מיליון דולר וזה הישג שהייתי מציינת בקורות חיים. אם אתה מפתח אז אפשר לתת דוגמה ששאתה קיצרת את הזמן שלקח למערכת לעלות על ידי השינוי שעשית בארכיטקטורה ודיזיין או שהגדלת את כמות ה- users שמשתמשים במערכת או כל דבר אחר שבנית ושיפר את היעילות המערכת או מוצר.
למועדמים שעבדו בחברה אחרת בעבר ומחפשים עבודה, אני ממליצה לא לרשום בקורות חיים מונחים פנימיים שרק אנשים מהחברה מכירים כי זה יכול לבלבל מגייסים שלא מכירים את המונחים האלה.
טיפ נוסף- תשקלו לקחת משרות זמניות. הם יכולות להפוך לתפקידים לתווך ארוך – חלק מהתפקידים שאני עשיתי התחילו בחוזה של 6 חודשים והאריכו לי את החוזה ונשארתי שם לכמה שנים.
בארץ חברויות וקשרים אישים יכולים לעזור. ממליצה להשתתף במיטאפים ואירועים אחרים בתחום שמעניין אותך כי אתה אף פעם לא יודע את מי תפגוש שם – אולי תכיר מישהו שיעזור לך להתקבל לתפקיד הבא שלך.
מומלץ לשאול את המגייס או מגייסת בסוף הראיון מה ה – time line (לוח זמנים) ומתי אתם אמורים לצפות לתשובה כדי להבין איפה הדברים עומדים. במידה ולא חזרו אליכם אחרי הזמן שאמרו לכם, תתקשרו או תשלחו אימייל למגייסת או מגייס ותשאלו איפה זה עומד והאם יש התקדמות.