מה זה ניהול מוצר ואיך מגיעים לתפקיד? | מנהל מוצר מסביר

מה זה ניהול מוצר

מה זה ניהול מוצר, למי זה מתאים ואיך בדיוק מגיעים לתפקיד הזה? במאמר זה אשתף כמה תובנות מהניסיון שלי בתור מנהל מוצר בחברת סטארטאפ, ואנסה לעשות סדר לגבי אחד התפקידים המבוקשים ביותר בהייטק.

תוכן עניינים

אל תשאלו. חזרתי הרגע ממסע בזמן. 

התחלתי אותו כאן בהווה, בישיבה עם צוות הפיתוח והמעצבים שעובדים על פיתוח יכולות חדשות למוצר שלנו. משם טסתי לפגישה עם ה- Customer Success כדי להבין איך הלקוחות שלנו משתמשים בגרסת המוצר שיצאה בעבר.

ומיד הוקפצתי לעתיד כדי לנהל ישיבה על החזון העתידי למוצר שנועדה לקבוע איך הוא יראה ויעבוד שנים קדימה. והאמת, זה יום די טיפוסי של מנהל מוצר.

לצפייה בסרטון: מה זה בכלל ניהול מוצר? | תיאור יום טיפוסי של מנהל מוצר בהייטק:

מה זה מנהל מוצר בכלל? 

ההגדרה של ניהול מוצר היא חמקמקה ומשתנה ממקום למקום. אפילו מנהלי מוצר בעצמם מסתבכים להגדיר מה הם עושים.

באופן כללי אפשר לומר שמנהל המוצר הוא האבא והאמא של המוצר שאותו החברה מוכרת. מנהלי מוצר מוודאים שהמוצר עונה על צרכי הלקוחות, שהוא נשאר עדכני, שהלקוחות מאוהבים בו ושהוא לא מפסיק להראות חדשנות.

מנהל המוצר הוא זה שקובע בפועל לאן המוצר ממשיך לגדול. זאת אחריות גדולה, והיא דורשת עבודה מול כמעט כל המון גורמים שיש להם קשר למוצר.

עם מי מנהלי מוצר עובדים? 

בתוך החברה, למנהל המוצר יש ממשק עם:

  1. ההנהלה –  כדי להיות איתם בקו אחד על החזון של המוצר
  2. אנשי מרקטינג ומכירות – כדי להבין מה במוצר שלנו מוכר יותר ומה פחות.
  3. אנשי support – כדי להבין מהם הקשיים המרכזיים שהלקוחות נתקלים בהם
  4. Customer Success – כדי לקבל תובנות ממי שחי ונושם את הלקוחות באופן יומיומי
  5. אנליסטים – שמספקים תובנות שמבוססות על נתונים. זה שווה זהב.
  6. צוותי העיצוב, הפיתוח וה-QA – כי בסוף צריך לוודא שמה שהחלטנו לפתח באמת קורה בצורה המיטבית, מבחינה פונקציונאלית ומבחינת נראות. 

מעבר לממשקים בתוך החברה, למנהל המוצר יש גם קשר עם לקוחות ואפילו עם המתחרים. כן, בתור מנהל מוצר אני לא רק ממוקד בחברה שלי אלא גם מבצע סקרי מתחרים שעוזרים לי להבין איך אני יכול לבדל את עצמי מהם ולהביא לשוק משהו שונה בתכלית.

כמו שאתם מבינים, זה לא מעט. כדי להסביר את זה קצת יותר טוב, אדגים את זה על מוצר שכולכם כנראה מכירים.

איך זה נראה בעולם האמיתי?

נסו לדמיין לרגע שאתם מנהלי המוצר של אפליקציית Shazam

על פניו זאת אפליקציה תמימה עם כפתור אחד, אז מה יש למנהל מוצר לחפש שם? ובכן, אתם תופתעו לגלות כמה. 

שאזאם מרוויחה כסף ע”י דמי הפניה. כלומר, היא מקבלת עמלה על כל שיר שחיפשת והגעת דרכה לפלטפורמות לשמיעת מוזיקה, כמו Apple Music למשל. כמנהל מוצר האינטרס שלי הוא שכמה שיותר לקוחות ישתמשו במוצר כמה שיותר פעמים, אבל איך אפשר לגרום לזה לקרות? 

איך מגדילים שימוש באפליקצייה כמו שזאם?

אם בא לכם לקחת את זה כאתגר, אתם מוזמנים לעצור שניה ולחשוב. בכל אופן, הנה כמה רעיונות שעולים לי לראש:

  • לשפר את איכות סינון הרעשים
  • להוסיף תמיכה בשירים בכל שפה אפשרית
  • לתמוך בזמזום של שירים
  • לשפר את מהירות התגובה של האפליקציה
  • להוסיף מנגנון שמתזכר אותך על שירים שלכדת
  • להוסיף פיצ’ר שמקשיב לרדיו שלך תוך כדי נסיעה ובסוף הנסיעה מוציא לך דו”ח עם השירים

אלו רק כמה רעיונות והרשימה עוד ארוכה.

זה די ברור שאי אפשר לפתח את הכל בבת אחת, הרי משאבי הפיתוח תמיד מוגבלים. ובכלל, מי אמר בכלל שהרעיונות האלה טובים? אז איך תדעו מה לעשות?

כדי לקבל את ההחלטות הנכונות תצטרכו להפעיל את כל הכלים שברשותכם. להתסמך על דאטה, סקרי מתחרים, ראיונות עם משתמשים, אנשי מכירות (במידה ויש כאלה) ועוד. חבילת התכולות שאותה תחליטו לפתח בעתיד הקרוב היא ה- Roadmap של המוצר, ועבורה תצטרכו לכתוב מסמכי אפיון מפורטים שמתארים את הפיצ’רים החדשים עבור צוות הפיתוח. 

משם תעבדו בצמוד למעצבים, למפתחים ולאנשי ה-QA כדי לוודא שזה אכן קורה כמו שרציתם (לא תאמינו כמה מהמורות עוד יעברו). בסוף גם תצטרכו לוודא שהפיצ’רים עלו לאוויר ושכולם יודעים מזה. 

אחר כך כמובן תבחנו אם אכן הם הצליחו להביא לעליה בשימוש במוצר, וכל התהליך הזה יחזור על עצמו שוב – מסיקים מסקנות, בונים שוב את ה-Roadmap, מאפיינים פתרונות ומוציאים אותם לשוק. בכל גרסה אנחנו חכמים יותר ומנוסים יותר. 

איך נהיים מנהלי מוצר?

ניהול מוצר הוא לא מקצוע שאפשר פשוט “לנחות” אליו. 

מנהלי מוצר מגיעים לתחום ממגוון של תחומים כמו פיתוח, מרקטינג, Customer Success, מכירות ועוד. מה שמשותף לכולם הוא שהם מכירים את המוצר לעומק והיו שותפים לחלק בפיתוח שלו: תכנון ממשק המשתמש, פיתוח הקוד, הטמעה והדרכת הלקוחות איך להשתמש בו ועוד.

כל אחד מביא משהו ייחודי מהעולם שלו אל תוך המקצוע הזה.

הדרך שלי לתפקיד

אני הגעתי לעולם ניהול המוצר דרך Customer Success. אני עובד היום בחברה בשם Mobideo שמספקת מערכת לניהול משימות שטח מורכבות. 

תרחיש השימוש המרכזי במערכת הוא בשיפוצים בבתי זיקוק. שם יש צורך אדיר במערכת שתסייע לעובדים לדווח מהשטח, ותיתן להנהלה פידבקים איכותיים על מצב השיפוץ בכל רגע נתון. בצורה הזאת אנחנו אכן חוסכים ללקוחות שלנו מיליוני דולרים בכל שיפוץ.

במשך כמה שנים ניהלתי את החשבון של הלקוח הכי גדול שלנו, וסייעתי להם בהטמעה של המערכת שלנו למגוון שימושים בכל העולם. כשאתה צמוד ללקוח אתה מבין היטב מול איזה אתגרים הוא עומד, כיצד המערכת מסייעת לו כיום ומה אפשר לשפר כדי להפוך את ההטמעה לעוד יותר מוצלחת. מעבר לכך, היו בקשות פיתוח רבות שאפיינתי יחד עם הלקוח מול מנהלת המוצר שלנו. 

מבחינתי המעבר מ-Customer Success לניהול מוצר הוא טבעי. אם עד עכשיו ייצגתי את הלקוח מול המוצר, הרי שעכשיו אני מייצג את המוצר מול הלקוח. אבל כמו שאמרתי, זאת רק דרך אחת להגיע לתפקיד הזה.

מאיפה מתחילים?

בא לכם להיות מנהלי מוצר? מתלבטים מאיפה להתחיל? בגדול, יש 3 דרכים מרכזיות להגיע לתפקיד:

  1. לצמוח לתפקיד מתוך הארגון שאתם עובדים בו – בעיני זו הדרך הקלאסית והטובה ביותר. הניסיון שלכם בתוך הארגון יתרום לכם המון כמנהלי מוצר, וארגון שמכיר אתכם ואת היכולות שלכם עשוי בהחלט לתת לכם הזדמנות להיות מנהלי מוצר ג’וניורים בחברה.
  2. לקבוע עובדות בשטח – אם אין תפקיד מוגדר של מנהל מוצר בחברה, קחו על עצמכם חלק מהאחריות הזאת גם בלי הטייטל. תתחילו להניע תהליכים, לכתוב אפיונים, לסקור לקוחות ומתחרים. השאר כבר יבוא מעצמו.
  3. לחפש בחוץ – זה כבר יותר מורכב, וכאן אני ממליץ ללמוד את המקצוע או לקחת מנטור. ייתכן מאד שתצליחו למצוא חברה שתסכים לקחת אתכם ולתת לכם צ’אנס, גם אם בהתחלה בתשלום מועט או ללא תשלום, עד שתצברו ניסיון ותצמיחו כנפיים. 

לסיכום, ניהול מוצר הוא אחד התפקידים המרתקים בהייטק. אם אתם אנשים של חזון שיודעים מה הם רוצים, יודעים לפרוט את זה למשימות ולבנות תכנית כדי להגשים אותם – יש סיכוי שזה המקצוע בשבילכם. שיהיה בהצלחה!

>> לקריאה נוספת: 7 קורסי ניהול מוצר מומלצים >>

המאמר עזר לך? כאן משתפים >>

רוצה להישאר בלופ?

טיפים לפיתוח קריירה, מדריכים ועדכונים שהייטקיסטים אוהבים – אצלך במייל!

*מבטיחים לא לחפור:)