מה נדרש כדי להפוך למנהל.ת מוצר בהייטק? איך מתקדמים לתפקיד מתוך הארגון, ואיזה רקע נדרש לאנשי פרודקט? הזמנו לאולפן את יניר פינקר, מנהל מוצר ב- Mobideo, שיעשה לנו סדר וישתף אותנו בטיפים שיעזרו למי שרוצה לפתח קריירה בתחום.
תוכן עניינים
לצפייה בפרק:
איך נכנסים לעולם הפרודקט? מה לומדים?
איך הופכים באמת הופכים למנהלי מוצר? זו שאלת המיליון דולר. אמרנו כבר בפרק הקודם שלנהל מוצר זה לא משהו שעושים אותו כג'וניור. כלומר, אין דבר כזה "ג׳וניור מנהל מוצר".
אני אומר את זה כדי להזהיר את המאזינים מכל מיני קורסים שאולי יבטיחו לכם שתהיו מנהלי מוצר מיד שתסיימו את ההכשרה ותוכלו להיכנס למשרת ג׳וניור בניהול מוצר.
אין ספק שקורסים עוזרים לאנשים ללמוד את המתודולוגיות ולקבל כלים, אבל זה לא מה שיכניס אתכם לתפקיד. אגב, מרבית הקורסים בתעשייה דורשים ניסיון מקדים. אז תיזהרו קורס שאומר לכם "בואו תהיו מנהלי מוצר" ולא בדק מה עשית עד עכשיו. זה יכול להיות תמרור אזהרה.
[the_ad id="14459"]
כיצד ניתן להגיע למשרה הראשונה בתחום?
לנהל מוצר זה תפקיד שני או שלישי וצפונה. כמו שאף אחד לא יבוא ויגיד שהוא רוצה להיות "ארכיטקט מערכת ג'וניור", ככה גם בפרודקט. אתה צריך עבור כמה דברים לפני.
לכן, אם אתם רוצים להיכנס למשרת הפרודקט הראשונה ההמלצה שלי היא שתלמדו מה שאתם אוהבים. כמעט כל תפקיד שתעשו בהייטק רלוונטי לתפקיד הזה לכן עדיף שתלכו למה שמושך אתכם. היה מישהו שפנה אליי ואמר לי שהוא למד עיצוב תעשייתי והוא הבין שזה לא בשבילו, והוא רוצה ללכת רוצה להיות מנהל מוצר. אמרתי לו:
״אתה מדלג על שלב באמצע, שלב מאוד משמעותי שאומר שצריך להיות לך ניסיון בהייטק. אם אתה נמשך לתחום העיצוב לך תלמד עיצוב UX ומשם תוכל אולי להתקדם לפרודקט"
איך מתקדמים לניהול מוצר מתוך הארגון?
יש כל מיני דברים שאתה יכול לעשות כדי לכוון לזה שבסוף תהיה מנהל מוצר. אני מדבר על דברים שמראים ״חשיבה מחוץ לקופסה״. יש אנשים שמקבלים תכולת עבודה והם ביצועיסטים. הם אוהבים to do list וזה מה שהם עושים.
לעומת זאת, יש כאלה שמרימים רגע את הראש, ומנדנדים לאנשים הרלוונטים אומרים להם "תקשיבו יש לי רעיון אחר, אני חושב שאפשר לאפיין פה פתרון קצת שונה". כמובן, להביע את העמדה שלכם בנועם, ולא לגרום לאנשים לחשוב שאתה דורך להם על הרגליים. ועדיין, להראות שיש פה איזושהי חשיבה מעבר.
אני שמעתי לא מעט מנהלי מוצר בכירים, VP’s ו- CPO’s, כלומר מנהלי מוצר שמנהלים מנהלי מוצר, שאומרים ״אנחנו מחפשים את החברה האלה בתוך הארגון שיודעים לקחת את העבודה היומיומית שלהם ולהצליח לזקק תובנות עומק, תובנות עסקיות, לקחת מידע, דאטה שהם עובדים איתו ולצליח להפיק מזה תובנות. החברה האלה הם הקנדידטים הראשונים מבחינתנו".
אילו סוגים של מנהלי מוצר קיימים בתעשייה?
יש חברות שמפתחות מוצר שהוא Cutting Edge Technology. בדרך כלל בחברות שמפתחות מוצרים כלכך טכנולוגיים יחפשו מנהלי מוצר שהם Technical product managers. כלומר, אנשים שבאים עם רקע טכני ומבינים את הדומיין הזה, לא בצד העסקי אלא ממש בצד הטכני. בסוף, הפתרון הוא הטכנולוגיה. הלקוח לקוח טכנולוגי ומימוש הפתרון הוא טכנולוגי.
באופן אישי אני לא נמשך לכיוון הזה. קודם כל כי אני לא טכני. באתי מהעולמות של Customer Success, מהצד של הלקוחות, של המשתמשים, של הכאבים שלהם. לכן, מראש אני לא אחפש להתקבל לחברת סייבר גם אם הם יסכימו לקבל אותי, כי החשש שלי שבסוף בגלל שאני לא מבין את הטכנולוגיה, אני אהיה סוג של כמו PMO כזה שרץ ובודק שהדברים נעשו. במקום מישהו שבאמת מביא ערך מוסף.
>> רוצים ללמוד עוד על תפקיד מנהל המוצר? כנסו למאמר המלא בנושא >>
מה זה Product-market fit?
product market fit זה אולי היעד הנכסף ביותר של כל סטארט-אפ. כולם רוצים להגיע ל-product market fit.
המונח הזה מתייחס להתאמה של המוצר והשוק. אתה רוצה להגיע למקום שבו אתה מרגיש ויודע שהמוצר שלך באמת עונה על הצורך של הלקוחות. אז איך נדע את זה? סימן טוב הוא שהמשתמשים נוהרים אליך. ז"א אתה "בסקייל" (גדל בצורה משמעותית). ואם המון המון אנשים מורידים את האפליקציה, כנראה שבאמת עלית פה על משהו.
חשוב להבין, יש חברות שהן עדיין לא ב-product market fit. בארגונים כאלה מנהלי המוצר יתעסקו הרבה ב-Discovery. כלומר, הם ינסו להבין מה צריך לעשות כדי להפוך את המוצר שלהם לכזה שבאמת נמכר במאסות. לעומת זאת, יש חברות שכבר עברו את השלב הזה והן כבר ב-product market fit. במקרה הזאת האתגרים שלהן יהיו אחרים. למשל, אתגרים של סקייל – נגיד שאתה רוצה להיכנס לשוק האירופאי, אתה אבל התשתיות לא ערוכות לזה.
איזה רקע צריך כדי להפוך למנהל.ת מוצר?
אני הגעתי לתפקיד עם רקע ב-Customer Success. זה נתן לי בסוף רק אספקט אחד של ניהול מוצר שהיה לי בו איזשהו יתרון. מהבחינה של הבנה של לקוחות, איך מדברים איתם, איך מראיינים לקוחות, איך מזקקים מה באמת הכאב שלהם – זה התחום שהתעסקתי בו. מעבר להיבט הזה, יש רבדים שלמים בתוך ניהול מוצר שלא התעסקתי בהם. וזה נכון גם לאנשים שמגיעים מתפקידים אחרים.
פה נכנס העניין של הקורסים.יש המון גם קורסי ניהול מוצר פרונטליים וגם קורסים באינטרנט, יש קבוצות פייסבוק מצוינות, יש קבוצות בלינקדאין, יש מנטורינג ועוד מסגרות שיאפשרו לכם לצבור את הכישורים הדרושים והמתודולוגיות.
יש קבוצה שנקראת “Product League” שמחברת בין מנהלי מוצר בכירים למנהלי מוצר בראשית דרכם, והם עוברים יחד תהליך של מנטוריג. זו קהילה מאוד גדולה ומאוד תומכת עם הרבה מאוד ידע. האתגר המשמעותי הוא לקחת את כל הידע שאתה פוגש שוב בלינקדאין, בפייסבוק ובקורסים ולחבר אותם ליומיום שלך.
[the_ad id="17109"]
מה מחפשים לראות בקורות חיים של מנהל מוצר?
כשכותבים קורות חיים באופן טבעי אנחנו נוטים לכתוב משפטים כמו: ״עבדתי עם צוותי פיתוח" או "השקנו כך וכך…". זה לא מעניין כי זה מה שכולם עושים בדיוק.
להגיד ש"מדדת KPI’s" זה כמו שתגיד ״השתמשתי ב-Word כדי לכתוב מסמך״. אין בזה משהו מרשים, זאת העבודה שלך וזה לא מה שמעניין.
בניהול מוצר מה שחשוב זה מה קידמת. הרבה אנשים מאוד נבוכים מול הדבר הזה כי זה בעצם אומר שאתה מאוד תלוי בהצלחות של החברה שבה עבדת. שזה אגב דבר שמעצבן אותי. ראיתי איזה מישהי שכתבה בלינקדאין שהיא "8 חודשים מנהלת מוצר ובזמן הזה גרמה לכך שהתרחבנו לעוד 15 מדינות והכפלנו את המכירות שלנו, ושילשנו את היוזרים…" ברגע שראיתי את זה התאפקתי לא לכתוב תגובה ארסית בסגנון ״יש עוד עובדים בחברה חוץ ממך?״
יש אנשים שמייחסים את כל ההצלחות של החברה שלהם לעצמם וזה קצת תלוש. יחד עם זאת, חשוב לזכור שזה לא חייב להיות ארגון מאוד מוצלח כדי שתצליח לבצע שם שינויי עומק שתוכל גם למדוד. הכל עניין של להציג את ההישגים בצורה ברורה.