מה זה שיווק דיגיטלי? אילו סוגי תפקידים קיימים בהייטק לאנשי שיווק וכמה מרוויחים בכל אחד מהם?
בפרק הזה אירחנו את יורי גנקין, מומחה לאסטרטגיית שיווק דיגיטלי עם 15 שנות ניסיון בתעשייה, שעזר לנו להכיר את העולם הזה קצת יותר טוב ולהבין איך נראית קריירה בשיווק דיגיטלי בתעשיית ההייטק.
תוכן עניינים
לצפיה בסרטון – מהם תפקידי השיווק הדיגיטלי בהייטק:
מה זה שיווק דיגיטלי?
שיווק דיגיאלי זה לא "רק להעלות קמפיין, לשגר אותו ויהיה בסדר". שיווק בכלל (ודיגיטלי בפרט) הוא אחד הרכיבים הכי משמעותיים היום במחזור החיים של כל חברה. בטח כשמדובר בחברות הייטק.
מחזור חיים של חברה שהיא ובפרט יושב על מוצר, כח אדם וניהול. כלומר, בסופו של דבר אם השיווק לא מצליח אז אין לחברה ייתכנות, אין לה עתיד, ואין לה יכולת להתפתח ולצמוח.
מישהו אמר לי פעם משפט יפה:
״שיווק זה אמנות יצירת הביקוש ״
היום אני יודע להגיד שזה די נכון, בטח כשמדובר במוצר חדש.
אם נקח את זה לעולמות ההייטק, אנחנו מדברים על המון חברות SAAS שמציעות את מרכולתן גם למשקיעים פוטנציאליים וגם לקהל יעד כמובן (ללקוח סופי גם ב- B2C וגם ב- B2B).
אז בסופו של דבר הרבה פעמים העבודה איתם מתחילה ביצירת ביקוש, כי אנחנו במצב של שוק שלא מכיר את המוצר עדיין. אולי הוא לא מכיר את השירות או שהוא לא יודע בכלל ששירות או מוצר כזה קיים. ואם יודעים שהוא קיים, לא בטוח שהוא מבין למה כדאי לבחור דווקא באותו מוצר או שירות שאנחנו מציעים.
>> לקריאה נוספת: איפה ללמוד קורס שיווק דיגיטלי? סקירת תוכניות מומלצות >>
מה ההבדל בין שיווק דיגיטלי בערוצים שונים? האם אתה ניגש אחרת לכל פלטפורמה?
חלק גדול מההבנה של בניית תכנית שיווק אסטרטגית זה להתחשב ב- DNA של כל פלטפורמה.
אתה לא יכול לגשת לפלטפורמה כמו לינקדאין כמו שאתה ניגש לטיקטוק או לאינסטגרם. למרות שכולן מדיות ויזואליות (משיקות לכאורה), לפייסבוק יש את האלגוריתם שלה, לגוגל יש את האלגוריתם שלה וזה משהו שאנחנו חייבים לקחת בחשבון כשאנחנו בונים את תכנית העבודה. רק אחרי שתכנית העבודה בנויה אנחנו יכולים להתקדם לשלב היישום שלה ולשלב המדידה והאופטימיזציה.
בוא נדבר על תפקידי שיווק דיגיטלי בהייטק, איך מוצאים תפקיד שמתאים לי?
הדבר שאני הכי ממליץ עליו מהנסיון שלי בהכשרות ועבודה עם אלפי אנשים לאורך השנים, הוא ללכת לעולם התוכן שמביא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר את היתרונות היחסיים שלכם כבני אדם.
כלומר, אם יש לכם תשוקה לתוכן, לכו תפתחו את הורטיקל הזה בתפקידים כמו כתיבה שיווקית, קופירייטינג, וידאו ועוד. אם יש לכם תשוקה לאנליזה וניתוח נתונים לכו לשם.
תוכל לפרט על סוגי התפקידים השונים?
יש כמה קטגוריות שונות של תפקידים. הנה כמה סוגים עיקריים:
תוכן (Content)
אנשים שמתמקדים ביצירת תכנית תוכן ובכתיבת תוכן עבור החברה. זה אומר שצריך להכיר את החברה וליצור תכנית תוכן שתקדם את המוצרים השונים של החברה. אנשי תוכן צריכים להכיר היטב את החברה, לשלוט בהתאמה לפלטפורמות השונות. תחת הקטגוריה הזאת נכנסים גם מעצבים גרפיים ויוצרי וידאו, כי התוכן הולך יותר ויותר לעולמות של וידאו ותוכן גרפי.
[the_ad id="17939"]
קידום ממומן (PPC)
עם כל הכבוד לתוכן אורגני, ברוב המקרים תהיה לו "תקרת זכוכית" מבחינת החשיפה שנוכל להגיע אליה. לכן רוב החברות יעשו גם קמפיינים ממומנים. התפקיד של אנשי PPC הוא לקחת את התוכן שאנשי התוכן יצרו, ולהפיץ אותם באמצעות קידום ממומן לקהל היעד. התפקיד הזה מחייב שליטה ברזי האלגוריתם של הפלטפורמות השונות. צריך לדעת איך עובד אלגוריתם הקידום של גוגל, פייסבוק, לינקדאין ועוד. וכמובן, זה משתנה ומתעדכן כל הזמן. מעבר לכישורים האלו, תפקידי PPC דורשים יכולת ניתוח נתונים וביצוע אופטימיזציה באופן תמידי.
קידום אורגני (SEO)
החלום הרטוב של כל חברה הוא להופיע ראשונים בגוגל, בלי לשלם כסף לגוגל. בשביל שזה יקרה הם צריכים אנשי SEO טובים. אנשי SEO אחראיים על הקידום בגוגל (search engine optimization) והכוונה היא לאנשים שדואגים באמצעות הידע שיש להם להביא את החברה לפוזיציה כמה שיותר גבוהה בגוגל. לצורך כך נדרש תחזוק קבוע.
- לקריאה נוספת: סקירה מקיפה של 7 קורסי SEO מומלצים >>
תפקידי אנליזה (Data analysis)
חלק עצום מעולם השיווק עוסק באנליזה. תפקידים כמו דאטה אנליסט, ספציפית כאלו שמתעסקים בשיווק (לפעמים נקראים "מרקטינג אנליסט"), תפקידי BI ואפילו אנשי דאטה סיינס – כולם לוקחים חלק בפעילות השיווקית כי הם מספקים לנו תובנות שעל בסיסן נבצע שינויים בקמפיינים השונים שלנו.
אוטומציה (Marketing Automation)
אם אני חברת הייטק שמייצרת לידים עבור עצמה, אני רוצה לייצר אינטרקציה עם הלקוח, עוד לפני שאנשי המכירות שלי דיברו איתו. זאת אומרת, אני רוצה לייצר איזשהו מסלול ש"ירכך" אותו לפני וגם אחרי שמדברים איתו. לשם כך יש אנשי אוטומציה שתפקידם לבנות מערכי אוטומציה אפקטיביים. פעולות כמו שליחת מייל אוטומטי לאחר הרשמה הם כל כך אפקטייביות וחשובות לתהליך השיווק ולכן מדובר בתפקידים חשובים מאוד.
יורי גנקין - מומחה לאסטרטגיית שיווק דיגיטלי עם 15 שנות ניסיון בתעשייה, מייסד The Brand
אילו טעויות אתה רואה בשיווק ממומן של חברות?
הרבה ארגונים שפונים אלי אומרים משפטים בסגנון "אנחנו שמים לב שמשהו לא עובד לי בקמפיינים".
ואיך יודעים? כי דברים לא זזים.
ברגע שאני נענס לעומק אני מגלה שבעצם לא נגעו בקמפיינים מאז ששיגרו אותם. אז אם אתם מנהלי או מנהלות שיווק ויש לכם גישה לפלטפורמות הקידום שלכם, אתם חייבים לבדוק האם נעשו שינויים בקמפיינים שלכם. לצערי, המון פעמים מגלים שלא נעשו שינויים מהרגע שהקמפיין עלה וזה סימן לא טוב בכלל.
קייסטאדי של קולגייט
אגב יצירת ביקוש – היה פעם בנאדם שפנה לקולגייט ואמר: "תקשיבו, יש לי רעיון מהפכני בשבילכם – תגדילו את הפיה". כמובן השדבר הוביל לכך שאנשים השתמשו ביותר משחת שיניים וכתוצאה מכך המכירות עלו.
אגב, רמי לוי עשה דבר דומה. לפני כמה שנים הוא פשוט הביא עגלות סופר יותר גדולות, כי אנשים רגילים למלא את העגלה של הסופר, והם לא עוצרים עד שהעגלה לא מלאה.
>> לקריאה נוספת: סקירה מקיפה של 9 קורסים מומלצים בשיווק דיגיטלי >>
כמה מרוויחים בתפקידי שיווק דיגיטלי?
מן הסתם זה מאוד מאוד תלוי בנסיון וברקע שאיתו אתה מגיע. ככל שיש לך יותר הבנה של התחום ויותר ניסיון מקדים, אפילו באמצעות קורסים שעשית ויישמת לאורך הקורס, ככה הפוטנציאל השתכרות שלך יותר גבוה. בקורסים שאני מוביל אז יש את החיבור הזה לפרקטיקה ולניסיון המעשי. זה נורא נורא תלוי באיך אתה בונה את זה, אבל זה יכול להתחיל במשכורת של 10,000-12,000 וצפונה זה יכול להגיע גם ל- 40,000 ו- 50,000 ש״ח בחודש. כמובן, זה כבר תלוי בחברה – בתקציבים ובמשאבים שלה.
>> לקריאה נוספת – כמה מרוויחים בהייטק? לצפייה בכל טבלאות השכר >>
ומה לגבי תכניות התמחות בשביל צבירת ניסיון?
אני לא מאמין בהתמחויות חינם בשביל נסיון. כשאתם עושים עבודה מגיע לכם לקבל עליה כסף!
זה נכון בעולמות ההייטק וזה נכון גם לחברי כנסת שמגייסים בהתנדבות כי הם יכולים. אם הציעו לכם משהו כזה, אל תלכו על זה! לכו רק על תפקידים בשכר. יותר גבוה, או יותר נמוך – זה עניין של כמה אפשר להתפשר בשביל הנסיון, אבל אף פעם לא בחינם.