אנליסט שיווק הוא תפקיד חדש יחסית שנולד מתוך צורך של ארגונים להשתלט ולשלוט בכל המידע שהם אוספים. באמצעות המידע הזה הם יוכלו לשפר את המוצרים שלהם, וכמובן את שביעות הרצון של הלקוחות שלהם. אז מהו תפקידו של אנליסט השיווק ולמה ארגונים לא יכולים להתקיים בלעדיו בעידן הזה? כל מה שצריך לדעת על התפקיד במאמר הבא.
תוכן עניינים
מה זה אנליסט שיווק?
בעבר לא היה צורך בדאטה אנליסט בתוך ארגון, בעיקר כי לא הייתה את היכולת שיש היום לאסוף מידע בכמויות. עם המערכות החדשות ויכולת אגירת המידע והצלבת המידע, ארגונים מוצאים את עצמם מנהלים עסק גם ברמה המקצועית, אבל גם ברמת הדאטה. זאת במטרה לשפר את העסק באמצעות המידע הקיים והכלים החדשניים שעוזרים לנו להשתלט עליו.
כי מידע בלי מערכות שעוזרות לנו להפיק תובנות אמיתיות, הוא לא ממש רלוונטי. בדיוק בשביל זה נולד התפקיד מרקטינג אנליסט (Marketing Analyst או אנליסט שיווק).
אנליסט שיווק או בשמו השני, מרקטינג אנליסט הוא איש מקצוע שאחראי על בחינה וניתוח נתוני שיווקי בארגון, במטרה לספק תובנות ומסקנות לגבי המוצרים שהחברה מוכרת. זה יכול להיות שינוי תמחור המוצרים, צורך חדש שנולד בשוק למוצר כלשהו, הזדמנות עסקית חדשה שלא כדאי לפספס ועוד.
הנתונים הרלוונטיים כוללים את המגמות הבולטות בשוק וקצב צמיחה שלהן, שיפור הרווחיות, הזדמנויות עסקיות חדשות וכד'.
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
מה עושה אנליסט שיווק בהיי טק?
כחלק מתפקידו אנליסט השיווק עוסק בכמה תחומים:
- ניתוח נתוני שיווק – ניתוח נתוני שיווק הוא התפקיד החשוב ביותר של אנליסט השיווק. האנליסט משתמש בערוצי ניהול המידע השונים שציינו קודם, עוקב אחרי התנהגות הצרכנים ואחרי המשפך השיווקי ומבין לעומק את ההתנהגויות הצרכניות שקורות. איסוף, סידור ומיון הנתונים הם חלק מעבודתו של האנליסט.
- הבנת הלקוחות – באמצעות הדאטה שאנליסט השיווק אוסף, הוא בעצם מנסה להבין מה הצרכן רוצה ומה ההתנהגות שלו לאורך הדרך: מה חסמי הקנייה שלו, מה הפרסום שעובד עליו טוב יותר, מה הצרכים החדשים שמשתנים ונולדים ועוד.
- הבנת המתחרים והמגמות בשוק – אנליסט טוב הוא אנליסט שיודע להסתכל קדימה ולנסות להבין מה הבשורות החדשות שהשוק יביא בעולם שמשתנה כל הזמן. תפקידו של האנליסט הוא להבין מה המתחרים העיקריים שיש, מה הייחוד שלהם והיתרונות שלהם ומה השינויים שאתם יכולים לעשות על מנת להיות אטרקטיביים יותר.
אולי יעניין אותך:
קורסים מומלצים שיהפכו אותך ל- Data Analyst ⭐ ככה תבחרו תכנית שמתאימה לכם!
רוצה להפוך לדאטה אנליסט? ריכזנו עבורך את תכניות הלימוד הפופולריות ביותר בארץ, שיכשירו אותך לתפקיד הבא בקריירה!
הכלים שיעזרו לעסק שלכם לצמוח
אבל איך עושים את זה? הנה כמה כלי ניתוח שבהם משתמש מרקטינג אנליסט:
● גוגל תג מנג’ר (GTM) – גוגל תג מנג'ר הינה מערכת לתיוג נתונים באתר אינטרנט, שנוצרה במטרה להטמיע בכל אתר תגים מסוגים שונים וכך להבין טוב יותר את הנתונים כמו למשל: מאילו קמפיינים לקוחות מגיעים, על אילו כפתורים הם לחצו באתר, מה האזורים החמים באתר אליהם מגיעים רוב הגולשים ועוד.
המערכת משמשת ככלי לאיסוף והפצת מידע לפלטפורמות כמו גוגל אנליטיקס, גוגל Ads וגם לפלטפורמות של Meta. זהו כלי להבנת הכרחי להבנת התנהגות הצרכנים ובכך לשפר את התוצאות העסקיות.
● גוגל אנליטיקס – מערכת ניטור המאפשרת לקבל מידע על הביצועים ועל ההמרות בכל אתר או קמפיין שיווקי. באמצעות גוגל אנליטיקס ניתן לנתח קמפיינים באופן פשוט ולהגדיר דוחות בהתאמה אישית בעזרת שימוש בשיטת של “Drag and Drop”. שיטה זו מאפשרת הצלבה בין מאגרי נתונים שונים.
● גוגל דאטה סטודיו (Google Data Studio) – פלטפורמה המאפשרת להתחבר לכמה מקורות מידע במקביל, למשוך מהם מידע וליצור באמצעותו דוחות בקרה מותאמים לצרכים האישיים של כל משתמש.
אולי יעניין אותך:
רוצים להתחיל קריירה בעולם הדאטה? ריכזנו עבורכם את תכניות הלימוד הפופולריות ביותר בארץ, שיתנו לכם כלים לשלב הבא בקריירה שלכם!
תפקידים מקבילים לאנליסט שיווק
קיימים תפקידים שונים המקבילים לאנליסט השיווק וחשוב להכיר אותם, בעיקר כי הם יכולים לסייע ולתמוך בעבודה של אנליסט השיווק.
- ביזנס אנליסט – אנליסט עסקי (או Business Analyst) אחראי על ניתוח נתונים פיננסיים, שיווקיים, תפעוליים ואסטרטגיים של החברה. תפקידו העיקרי הוא לאסוף נתונים רלוונטיים ממחלקות שונות, לנתח אותם בעזרת כלי מחשוב מתקדמים ושיטות סטטיסטיות, ולהפיק תובנות והמלצות פעולה עבור מקבלי ההחלטות הבכירים. ביזנס אנליסט מזהה מגמות, בעיות והזדמנויות בביצועי החברה על מנת לשפר תהליכים עסקיים ולהשיא רווחים. הוא מציג את מסקנותיו והמלצותיו באמצעות דוחות, מצגות וכלי ויזואליזציה, כדי לסייע להנהלה לקבל החלטות ניהוליות מושכלות.
- דאטה אנליסט – דאטה אנליסט (או מנתח נתונים) הוא תפקיד נפוץ בהייטק שאפשר למצוא בחברות וארגונים גדולים, בעיקר בכאלה שיש להם הרבה מאוד מידע שצריך לנתח על מנת לשפר את הידע וההבנה לגבי תחומים מסויימים. למנתחי נתונים יש מיקוד רחב יותר מאשר אנליסטים שיווקיים והם יכולים לעבוד בתחומים רבים גם מחוץ לשיווק.
מנתחי נתונים נוכל למצוא בתחומים רבים כמו פיננסיים, מדע, ממשל ועוד. - BI – תחום ה- BI הפך למשמעותי במיוחד בעשור האחרון, כאשר נולדו תוכנות רבות המיועדות לאיסוף וניתוח דאטה של ארגונים כמו לדוגמא קליק ויו, מערכות CRM ותוכנות לניהול מועדוני לקוחות.
- אנליסט Market Research – אנליסט מחקר שוק הוא תפקיד שפעמים רבות מקביל לעבודתו של אנליסט השיווק. מחקרי שוק ומגמות בשוק מביאים מידע חשוב ורלוונטי לצמיחתו של סטארט אפ או חברה טכנולוגית מתפתחת. אנליסט שיווק יכול להעזר במידע שמביא איתו אנליסט מחקרי השוק ובכך לשפר את קבלת ההחלטות. המידע הזה תורם להבנה של המצב בשוק, שופך אור על מגמות חדשות ששווה להשקיע בהן וכמו כן גם על שיווקים פוטנציאלים שיאמצו את המוצרים.
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
איך תוכלו לפתח קריירה בתחום הדאטה?
קיימות מספר דרכים שבהן אפשר להתחיל לבנות ניסיון ומומחיות בתחום הנתונים, שיאפשרו לכם להתשלב בתעשייה:
- קורס Data Analyst מקיף – קורסים אלה מקנים ידע נרחב בשיטות ובכלים לאיסוף נתונים ממקורות שונים, ניקוי ועיבוד הנתונים, יישום שיטות ניתוח סטטיסטי מתקדמות והצגת תובנות ומסקנות באמצעות דוחות ויזואליים. קורס כזה יקנה בסיס איתן בתחום.
- לימודי ביזנס אנליסט – קורס זה ממוקד בניתוח נתונים עסקיים ספציפיים כדי לשפר ביצועים ולקדם מטרות של ארגונים וחברות. הוא מתאים למי שרוצה לעבוד בסביבה עסקית.
- קורס BI – קורס Business Intelligence (או בינה עסקית) מתמקד בכלי ניתוח והצגה ויזואלית של נתונים עסקיים. בקורס לומדים על מערכות BI המובילות בתחום כגון Tableau, Power BI ו- Qlik Sense. כמו כן לומדים כיצד להפיק דוחות, דשבורדים אינטראקטיביים, תרשימים ויזואליים ועוד כלי ויזואליזציה של נתונים שעוזרים להבין ולקבל החלטות עסקיות. קורס BI משלב ידע טכני בכלי הצגת נתונים עם הבנה עסקית ויכולת ניתוח נכונה של המידע.
אולי יעניין אותך:
קורסים מומלצים שיהפכו אותך ל- Data Analyst ⭐ ככה תבחרו תכנית שמתאימה לכם!
רוצה להפוך לדאטה אנליסט? ריכזנו עבורך את תכניות הלימוד הפופולריות ביותר בארץ, שיכשירו אותך לתפקיד הבא בקריירה!
לסיכום
אנליסט שיווק הוא אומנם תפקיד חדש יחסית בתעשיית ההייטק, אבל אין ספק שככל שכמות המידע שיש ברשותנו גדלה הוא הופך לתפקיד משמעותי וחשוב בארגונים. במאמר דיברנו על מה זה אנליסט שיווק, מה התפקיד שלו בארגון ומה התפקידים המקבילים שחשוב להכיר.